Mathias tröttnade på kakor och strumpor: "Älskar pizza"

Är ditt barn aktivt i en förening känner du nog igen stressen kring försäljning av allt från strumpor och kakor till toapapper och mycket annat. En stress som Linköpingsbon, och pizza-nörden, Mathias Hammarlund känner till alltför väl.

"På en arbetsplats idag finns det nästan alltid tio till femton lappar med olika saker som folk ska sälja för sina barn. Det är en stor del av föreningsidrotten men jag vill att Föreningspizzan ska vara ett litet annorlunda alternativ. Alla älskar ju pizza", säger Mathias Hammarlund, grundare och ägare av Föreningspizzan.

"På en arbetsplats idag finns det nästan alltid tio till femton lappar med olika saker som folk ska sälja för sina barn. Det är en stor del av föreningsidrotten men jag vill att Föreningspizzan ska vara ett litet annorlunda alternativ. Alla älskar ju pizza", säger Mathias Hammarlund, grundare och ägare av Föreningspizzan.

Foto: Erik Winell

Föreningsliv2024-02-07 18:00

– Vi (Mathias och hustrun Pernilla Hammarlund) har två barn som bägge idrottat en hel del. Så ja. Vi som föräldrar har väl sålt allt möjligt som man kunde för att tjäna pengar till deras lagkassor, säger Hammarlund.

I samband med det fick också Mathias idén om att engagera sig, på ett litet annorlunda sätt, i föreningsförsäljningen.

– Min dotter har alltid skojat om att jag har så lätt att nörda ner mig i saker. Där och då (2018) var det pizza och sen träffade jag de på "Baka gott" i Motala som gjorde färdiggräddade bottnar och tänkte bara: det här kan vi sälja. 

– Sen behövde min dotters handbollslag pengar för att kunna åka på en cup. Så då slog jag ihop det och vi började sälja pizzabottnar för deras lagkassa.

Resultatet? Slutsålt.

– När vi drog igång med pizzabottnarna sålde vi nästan 2000 stycken direkt. Vi fick in 20 000 kronor till lagkassan och med andra ord var det bara att göra det igen lite senare, säger Mathias som tar emot på Föreningspizzans kontor i Torvinge.

undefined
En pizzabotten - som förgräddats av Motala-bageriet "Baka Gott" - förbereds på kontoret i Torvinge. En inte helt ovanlig lunch för Mathias Hammarlund.

Det här var 2018 och sen dess har Mathias företag, Föreningspizzan, bara vuxit. Från att varit kopplat till ett enstaka flicklag i RP är det nu drygt 60 lag, från Skåne till Stockholm, som säljer pizzabottnarna för att tjäna pengar till sina lagkassor.

– Först blev jag idiotförklarad när jag ringde runt och erbjöd pizzabottnar till lagen. De hade aldrig hört talas om något så dumt. Men. Så fort jag åkte dit och bjöd folk på pizza så ändrade de sig. Alla älskar pizza. Så enkelt är det.

undefined
"Runt 200 000 pizzabottnar såldes förra året", säger Mathias Hammarlund

Mathias tror också att föreningsförsäljningen blivit extra viktig på senare år. Lågkonjunktur innebär att det är färre som kan ta den "smidiga" vägen ut ur försäljningen.

– Föräldrar som tidigare hade råd att köpa sig fria från försäljningskrav har inte det längre, tror Mathias.

Han fortsätter:

– Har du ett barn som ska åka iväg på en innebandycup så kanske det kostar 1700 kronor per barn. Det har långt ifrån alla råd med att betala rakt av. Där behövs det helt enkelt försäljning, och varför inte av pizzabottnar?

undefined
De två jättarna inom branschen, Kakservice och Newbody omsätter bägge över 150 miljoner kronor per år. Där är inte Föreningspizzan än. "Det är ju bara jag som jobbar här än så länge men de har ju byggt upp sina verksamheter väldigt länge. Jag började ju bara för några år sedan", säger Hammarlund.

Vilken förening är den största pizzaätaren?

– Det är svårt att säga. Just nu är det i Bankeryd SK som jag tror vi sålt mest. Samtidigt här i Linköping har vi lag som Linköping Innebandy, Linghem, Kenty och Sturefors som också säljer mycket.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!