Familjär stämning i festivaldepån

Som vanligt är det full fart även i depån under Folkracefestivalen. Mellan heaten är det full aktivitet för de som råkat illa ut på banan, alla är redo med hjälpande händer.

Claes Eriksson jobbade för fullt för att få ordning på bilen innan parhästen Anders skulle ut för nästa heat.

Claes Eriksson jobbade för fullt för att få ordning på bilen innan parhästen Anders skulle ut för nästa heat.

Foto: Charlie Andersson

Folkrace2022-07-20 21:00

Depån i Folkracefestivalen är en nästan lika pulserande plats som banan i sig. Runt de vilande bilarna finns massor med människor som ser till att allt är redo för racing. Anders och Claes Eriksson, som kör för Ljungsbro MK men bor i Mantorp, har tippat upp Anders bil på sidan. Lunchpausen har blivit inställd på grund av problemen med Volvon.

– Vi har hållit på i 40 minuter ungefär. Kopplingen har lossnat så nu har vi plockat isär allt och plockat ihop det igen. Banan var väldigt hal när vi var ute men låg trea när det här hände, säger Claes.

Hur mycket jobb gör man med bilen mellan heaten?

– Det är väldigt olika. Ibland är det bara att tanka och fylla på vatten innan man åker ut och kör igen. Sist jag var här på lilla festivalen landade jag på taket och då fick vi byta massor med delar. Den här bilen var jag och hämtade i Blekinge förra helgen och jag har förstärkt den lite inför festivalen, säger Anders.

Runt bilen finns också Lovisa och Jessica med och stöttar killarna. Jessica har varit med sedan 2000 när festivalen ska avgöras. Idag håller de sig dock undan meckandet.

– Vi hjälpte till att vippa över bilen, sedan har vi stått här och tittat på, säger Lovisa och skrattar.

Depån i en folkracetävling brukar ofta ha ett rykte om sig av att ha en familjär känsla. Alla ställer upp om det blir problem.

– Så är det. Man kan vara hur grinig som helst när man åker av banan men man släpper det lika fort. Alla är beredda att ställa upp om man vill ha hjälp eller behöver delar. Ibland får man betala för sig men oftast är det gentjänster mellan varandra.

Med inställd lunch är förstås de 30 graderna i solen en påverkande faktor både i bilarna och depån. Anders Eriksson berättar:

– Det gäller att hålla sig i skuggan så mycket som möjligt och dricka mycket så klart. I bilen märkte jag inte så mycket, man är så fokuserad på körningen. När vi stod och väntade på start tänkte man mer på det.

Håller bilen för resten av dagen?

– Det hoppas jag. Nu har vi gjort det vi kan med den och den var snabb i första heatet. Självklart hoppas jag på att få åka final på lördag, säger Anders Eriksson.

Om någon annan förare skulle komma strax innan du ska köra och be om hjälp, hur reagerar du då?

– Då ser vi till att lösa det problemet och sedan är det bara att gasa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!