Hans första race tog egentligen slut redan efter fem varv. En tät situation i sista kurvan slutade med att Mattias åkte ut i sandfållan, ditknuffad av framfusige stallpolaren(!) Richard Göransson.
- Olyckligt. Jag trodde inte Richard skulle fullfölja sin omkörning, sa Mattias i en försiktig kommentar.
Minspelet direkt efter incidenten, när den halvkvaddade bilen rullade in i depån, berättade om andra känslor.
- Hade det varit en annan förare än Richard hade jag nog sagt mer, men nu ska vi vara stallkompisar ett helt år och då vill jag inte säga för mycket, sa Mattias och fick nästan bita sig i läppen för att inte släppa ut några svordomar.
Göransson bestraffades visserligen för förseelsen, men det var till föga hjälp för Mattias som efter ett långt depåbesök bara kunde köra några tröstvarv i slutet av loppet.
- Det kändes jäkligt bistert eftersom jag fick en kanonstart och körde upp mig från tionde till fjärdeplats redan under första varvet. Bilen kändes klart bra innan smällen.
Richard Göransson om incidenten:
- Mattias stängde dörren för mig och öppnade den för sent. Jag borde inte blivit bestraffad.
Ett aktivt arbete i depån fram till det andra racet gjorde Anderssons BMW startklar igen, dock från en blygsam startposition i sjätte ledet.
- Fast inställningarna hann inte bli perfekta. Det kände jag tidigt när jag kom ut.
Mattias lyckades, trots bilens halvskrala skick, att prestera ytterligare en stark start och körde direkt upp sig till en åttondeplats. Men - på det femte varvet var det dags igen.
Platsen var densamma, sista kurvan, och Mattias hamnade återigen ute i sanden.
Den här gången hette duellanten Fredrik Ekblom, segraren från dagens första race.
- Fredrik träffade min bil vid höger bakhjul och jag fick en sladd. Det var inte mycket jag kunde göra.
Ekblom fick en varning för tilltaget, men kunde sedan fortsätta och kom till slut trea i mål. Därmed var han dagens stora vinnare i premiären med en seger och en tredjeplats.
För Mattias var det dock slutkört efter kollisionen och premiärhelgen slutade i ett becksvart mörker.
- Efter allt strul i fjol hade det varit oerhört skönt att få en bra start den här gången. Men nu blir det att jaga igen och det är förstås jobbigt.
Hur är det med självförtroendet?
- Det kunde förstås varit bättre. Men nu är det bara att försöka komma igen till loppen på Mantorp om två veckor. Jag tror den banan passar våra bilar bättre än den här i Falkenberg, sa Mattias.
Teamkompisen Richard Göransson fick en betydligt roligare start på säsongen. Första racet gick förvisso lite knackigt (åtta efter att ha bestraffats med ett depåbesök för incidenten med stallkamraten), men i det andra loppet tog han en blixtsnabb revansch.
- Det hade jag faktiskt inte räknat med eftersom vi inte riktigt hittat rätt med bilen, sa Örebrosonen Göransson som är en favorittippad nykomling i STCC efter flera säsonger som Formelförare runt om i Europa.
Som åtta i det första racet fick han förmånen att starta i pole position i det andra (omvänd startordning är en nyhet i årets reglemente). Den guldsitsen utnyttjade 25-åringen på bästa tänkbara sätt via ledning från start till mål. Veteranen Janne "Flash" Nilsson rattade sin Volvo med sedvanlig glans, men kunde aldrig hota som tvåa. Fredrik Ekblom, som alltså startade från åttonde position, blev trea efter en stark slutforcering där han bland annat passerade teamkompisen i Audi, Tobias Johansson.
- Motståndet är verkligen tufft i år och därför är jag jättenöjd med den här starten, sa 33-årige Ekblom som är en av årets stora favoriter.
Flash Nilsson är en annan guldkandidat. Han var också belåten med starten i Falkenberg.
- Trea i det första racet och tvåa i det andra. Min bästa premiär någonsin, sa värmlänningen upprymt.
Mattias Anderssons hemresa blev inte lika munter.