Nu blir hans stora dröm sann

Mattias Wulcan kommer att få mycket att göra nästa år. Förutom att sköta den egna firman här hemma ska han åka åtta deltävlingar i PDRA-serien i USA.

Mattias Wulcan lämnar Sverige och Europa och kommer nästa säsong köra dragracing i den stora PDRA-serien i USA.

Mattias Wulcan lämnar Sverige och Europa och kommer nästa säsong köra dragracing i den stora PDRA-serien i USA.

Foto: Peter Calén

DRAGRACING2016-12-07 10:16

– Det ska bli så häftigt. Det här är en dröm som äntligen går i uppfyllelse.

Alla som kan sin dragracing vet att Mattias Wulcan har några händelserika säsonger bakom sig. EM-titel 2014, äventyr i Qatar efter det, svår krasch med lång rehabilitering 2015, inköp av ny bil från USA och comeback 2016 med flera banrekord.

Och så nu, framme vid den stora drömmen. En hel säsong i USA.

– Vi satsar egentligen allt för att kunna genomföra det här. Men det känns som det är dags. Ska det ske ska det ske nu, säger Mattias Wulcan.

Eget team

Vi träffas hemma i köket i familjens villa. Hundarna Pax och Ecco ligger och sover på en matta, huskatten kommer förbi och stryker sig lite mot bordsbenet.

Det syns på Mattias att han trivs med situationen just nu.

– Jag tror alla som håller på med dragracing drömmer om att komma till USA. Få lyckas, men nu är det vår tur.

Mittemot Mattias sitter en av de som ska följa med på äventyret. Jocke Andersson ingår i ett gäng som hjälper till på sin egen fritid. Det gör också teamchefen Pelle Eriksson samt Oliver Jonsson och Tomas Dahlbom.

– Jag vill ha med mitt eget team över, jag vill att det här ska vara ett äventyr vi gör tillsammans. Många av de som kör i den här serien är heltidsanställda som chaufförer och kommer bara och kör bilen, men det blir så opersonligt. Jag vill inte ha det så. Det här blir en enorm upplevelse för oss alla, allt vi ska ge oss på är helt nytt för alla.

Bestraffad

Under säsongen som gick slog Mattias flera rekord. Bästa tiden blev 3,66 och 334 km/h och fortare än så får inte bilen köras i Sverige. Det tillåter inte regler och bestämmelser.

Under hösten genomfördes en omröstning där andra förare i hans klass ville att Mattias nästa säsong skulle bestraffas med vikter eftersom han var så överlägsen.

– Det gjorde inte beslutet svårare för oss att satsa mot USA om jag säger så. Den här bilen är byggd för att gå ännu fortare än det vi kört, då vill vi få möjlighet att göra det och se hur långt ner vi kan komma.

Att åka över till USA och fylla ut fältet under åtta deltävlingar i Pro Extreme finns inte i Mattias värld.

– Vi är nog likadana allihopa i det här gänget. Ska vi göra något ska vi göra det ordentligt. Vi är med för att slåss i toppen med de andra, annars kunde vi lika gärna skita i det.

Mycket logistik

De allra snabbaste i serien har gjort tider under 3,50, en bra bit snabbare.

– Men det kan vi också göra. Den här bilen har den potentialen, vi har bara inte kunnat utnyttja det.

I mitten av januari fraktas bilen över till Charlotte i östra USA. Där ska teamet bygga en bas att utgå ifrån under hela säsongen.

– Det är mycket logistik att fixa innan vi kan dra igång. Bland annat måste vi köpa en husbil som kan vara vårt hem under tävlingarna, berättar Mattias. Bara det är ett stort projekt.

Redan nu i veckan åker han och teamchefen Pelle Eriksson till USA för att besöka en stor mässa där alla i branschen samlas. Där hoppas de knyta nödvändiga kontakter inför säsongen.

– Vi får se vad det ger, men det känns bra att träffa folk som kan vara viktiga för oss under säsongen mellan fyra ögon.

Till Qatar

Bara dagar senare väntar ett annat äventyr. Den bil som Mattias köpte från USA ägdes från början av prinsen av Qatar, som fortfarande är aktiv inom dragracing. För några veckor sen ringde telefonen hos Mattias.

– Han ville att vi skulle tävla med vår bil där, men när jag sa nej tyckte han att jag och Pelle skulle komma över ändå. Så vi åker dit, vet inte vad vi ska göra där, men kommer vara på de officiella testerna som den serien har i Qatar innan första deltävlingen körs i Bahrain. Det blir ett äventyr det också och säkerligen många erfarenheter vi kan ha nytta av.

PDRA-serien

10-11 mars South Georgia Motorsports park

31 mars-1 april Galot Motorsports park

19-20 maj Darlington Dragway

2-3 juni Maryland International raceway

14-15 juli Lucas oil raceway, Indianapolis

11-12 augusti Tulsa raceway park

8-9 september Galot Motorsports park

20-21 oktober Virginia Motorsports park

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!