Det gick egentligen över förväntan för Linköpingsföraren som tog sig vidare från den första elimineringsrundan. Sedan tog regnet över. Bra för Mikael Kågered som saknade full kraft i motorn.
– Det går fortare och fortare hela tiden. Kan vi bara få den att gå på åtta cylindrar istället för sju kan det gå hela vägen.
– Han spottar ut en cylinder hela tiden, vet inte vad det beror på,frågade sig Mikael om bränslet som försvann ut ur motorn utan att förbrännas på rätt sätt.
Efter säsongspremiären i Santa Pod plockade Linköpingsföraren hem en expert från USA för att få ordning på inställningarna.
– Vi tog hit honom efter England och han har gjort om allting från början. När det blir klart kommer det gå bra. Men vi har fortfarande problem. Helt ny uppsättning, ny kompressor, det tar tid att få ordning på allt.
I semifinalen var det helt könskvoterat i machobilarnas muskelklass. Finalmotståndare blev rutinerade finskan Anita Mäkäle efter att hon slagit ut framtidsnamnet Maja Uditan. Anita var en kilometer under europarekordet, 508 kilometer i timmen i semifinalen.
Kågereds bil hade några kilometer kvar får att nå den nivån.
När alla andra lopp körts, ett par regnskurar passerat, tvingades han slå av på farten under kvällens grand final i top fuel
Finskan var för snabb.
– När den tänder till, då jäklar kommer det gå fort, sa Mikael som var nära den stora fullträffen, trots motorproblemen.
Några motorproblem hade knappast Jonny Lagg som körde i topp metanol dragster.
– Det är på riktigt. Det är ingen kompressor, ingen växellåda, det är direktdrift, sa Lagg efter finalvinsten mot Silvio Strauch.
Under tröjan hade teamskjortan hade han, t-shirten "Jonny Lagg – Old guys rules".
Det är lågbudgetsatsning, med hög rutin.
– Kul att ha med sonen Isak som kör här också. Jag är 61 år, snittåldern är 64. Hälften är pensionärer, säger Jonny och skrattar.
Gary Darion, en amerikan som hjälper till visar ännu en t-shirt, som visar teamet som inte tar sig själva på för stort allvar.
Men de är på gång.
– Det är så skönt närman slipper laga hela tiden. I år har vi verkligen träffat rätt. Vi har inte kört sönder en grej, helt underbar motor, berättar Kenny som hade två personbästatider i Santa Pods premiärlopp.
Men ett trasigt däck stoppade dem från att vinna hela klassen då.
Nu väntar Finland och en ny bana efter segern i Tierp.
– Vi var tveksamma från början men nu verkar det vara fem bilar som åker dit, då blir det roligare att köra.
ulf.strahle@ostmedia.se