I helgen körs femte deltävlingen av sex i EM. Mikael har en bra ledning i mästerskapet efter fullträffar i de två senaste tävlingarna, i Finland och Tyskland.
Men ingen ska tro att han tagit ut något i förskott.
– Absolut inte, det kommer att bli stentufft. Konkurrensen är hård och har man en dålig helg kan man misslyckas i kvalet och då är hela ledningen borta.
66 poängs ledning låter annars betryggande och han har förstås koll på vad som krävs för att guldet ska kunna säkras i helgen, på hemmaplan.
– Jag tror i alla fall att det räcker med att jag går en runda längre än de som ligger tvåa och trea. Går jag till semifinal och de blir utslagna i kvarten ska det vara klart.
I så fall skulle det bli andra raka EM-guldet. Men Mikael säger att han har delade känslor för det han vann i fjol. Då avslöjades det nämligen i efterhand att segraren, norrmannen Thomas Nataas, ertappats för dopning och hans resultat ströks. Varpå guldet gick till Linköping.
– Det känns fortfarande sådär att vinna på det sättet. Jag vill vinna guld på banan.
Han berättar att dopingkontroller faktiskt är rätt så vanliga inom dragracing.
– Bara i år har jag testats två gånger. Och det är lurigt, för i dag är det så enkelt att man får i sig något som klassas som doping, men som inte alls har det syftet. Det kan vara en medicin, eller en energidryck som innehåller något som inte är tillåtet. Så man får verkligen tänka sig för vad man stoppar i sig.
För den som följt dragracingen en längre tid har Mikael Kågered liksom alltid funnits med. Han gjorde sin första EM-tävling 1989 men börjar nu, faktiskt, se slutet på karriären.
– Jag sa inför förra året att jag skulle köra tre år till, vilket betyder att jag ska åka nästa år också. Sen får vi se.
– Jag kan faktiskt erkänna att jag saknar lite frihet. Det är rätt många "måsten" när man håller på med det här.
Vad är då tjusningen?
– Att vinna. Det är därför jag håller på. Den där adrenalinkicken man får när man drar på gasen har jag liksom vant mig vid. Nu handlar det mer om att vinna titlar.
Och nu finns alltså möjligheten att säkra ett EM-guld på svensk mark.
– Det vore en dröm givetvis. Att vinna i Top Fuel är det största man kan göra i den här sporten och att få ta ett guld på sin egen hemmabana, ja det vore så klart jättehäftigt.
Dessutom når han gärna en drömgräns. Att vara under 4 sekunder.
– Vi missade med 9 tusendelar förra gången i Tierp, så banan är riktigt bra, det vet vi. Om allt går vår väg kanske det kan lyckas, men det viktigaste är resultaten i tävlingen, att vi kan vara före våra konkurrenter och vinna guldet.
På söndag eftermiddag vet vi.