Lockar fler unga: "Att röra på sig trendar ganska hårt på Tiktok"

Allt fler unga intresserar sig för motionssport. De senaste åren har antalet deltagare mellan 18-25 år ökat stort på Vätternrundan. "Det tycker vi är himla roligt", säger Oskar Sundblad, Vätternrundans vd.

Vätternrundans vd Oskar Sundblad. Arkivbild.

Vätternrundans vd Oskar Sundblad. Arkivbild.

Foto: Micke Fransson/TT

Cykling2024-06-13 18:00

I helgen avgörs Vätternrundan, den 30 mil långa cykelklassikern. Då kommer det att delta närmare 30 procent fler unga i åldrarna 18-25 jämfört med förra året.

En av dem är Lukas Bliznac som fyller 18 senare i år. Han har bestämt sig för att genomföra "En svensk klassiker" innan sin 18-årsdag. Han körde Vasaloppet i vintas och efter Vätternrundan återstår Vansbrosimmet och Lidingöloppet.

– Det var nog Vätternrundan jag bestämde mig först att köra. Det har min mamma kört tidigare, och jag kände att cykling borde jag ju ha koll på, och att jag kunde testa så får vi se vad som händer, säger Lukas Bliznac.

Vätternrundan har medvetet försökt locka fler unga, bland annat genom att öka närvaron i sociala medier och att bjuda 18-åringar på startavgiften.

Men Oskar Sundblad, vd för Vätternrundan, tror att ökningen beror på mer än det.

– Vi har någon form av global trend kopplat till att röra på sig. Det trendar ju ganska hårt om du börjar gräva i Tiktok och sociala medier, att unga rör sig och vill visa upp att de rör sig. Det ger lite ringar på vattnet tror jag, säger Oskar Sundblad.

Varför motion har blivit en trend tror Sundblad handlar om något större.

– Den starka grejen är nog sitt egna välbefinnande. Man märker att man faktiskt mår bra av att röra på sig både fysiskt och psykiskt. Jag tror att de allra flesta gör det bara för sin egen skull, säger han.

Att unga deltagare har ökat upplever inte Oskar Sundblad har påverkat Vätternrundan – förutom att det förekommer fler mobilkameror.

– Vi har sett mycket bilder och videor, faktiskt även när de cyklar, och jag räknar med att vi kommer kunna se massor från våra depåer och från Motala nu under loppen här i helgen.

Lukas Bliznac tror att det finns en koppling mellan sociala medier-trender och att intresset för motionssport ökar bland unga.

– Om man ser upp till en person och den gör något blir man nog inspirerad att göra samma sak. Trender, det gillar man att följa med på.

Är ungas intresse för motionssport just en trend, eller kan det hålla i sig framåt?

– Det kommer hela tiden nya motionstrender, och det är stort på sociala medier att man ska hålla igång och träna, så det tror jag kommer finnas kvar framöver, säger Lukas Bliznac.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!