Men det finns fler. Som att banan blir längre.
Cyklisterna får nämligen trampa en liten bit längre på norra delen av banan, innan man rundar Vätterns spets. Anledningen är att en väg försvunnit.
– Den rättöversväg som fanns mellan riksväg 49 och 50 är avgrävd och borttagen, säger arrangemangschef Sven Montelius.
Det blir också en ny sträckning när man kommit ut ur Motala, efter starten vid hamnen, ut över Strömbron och vidare till Vadstenavägen.
– Den sträckan blir också bilgles. Bara boende och våra funktionärsbilar kommer kunna åka Vadstenavägen.
Strax innan cyklisterna kommer till trafikplats södra som går upp på riksväg 50 svänger man vänster och åker på en liten nygjord asfalterad väg.
– Vi kallar den traktorvägen, den går parallellt med riksväg 50 och där blir det inga bilar där överhuvudtaget.
Sen åker man fram till Södra Freberga, genom rondellerna och ut mot Vadstena.
Sen fortsätter banan ner till första depån i Ödeshög och vidare mot Gränna.
– Hela den sträckningen blir bilgles, ända ner till Gränna, säger Sven Montelius.
Den andra depån, som förut låg vid Gränna Glashytta, är i år flyttad drygt en halvmil till det lilla samhället Ölmstad.
Hela västra sidan av sjön är som vanligt, fram till den nämnda rättöversvägen som är borta.
Från Lilla Hammarsundet och till Brattebobacken har det dock byggts 2+1-väg.
– Den typen av väg är oerhört bra ur trafiksäkerhetssynpunkt 364 dagar om året, men när vi kommer ställer det till en del bekymmer för oss. Vi måste, med hjälp av en entreprenör, helt enkelt lyfta bort mitträckena och sen leda om bilarna.
När cyklisterna sen kommer till Motala åker man riksväg 50 ända fram till Luxorrondellen, svänger in på Vintergatan och sen vidare mot mål på samma sträckning som förut.