Corren testar motocross: "En tuff sport"

28 juli 2014 20:12

De flesta har sparkat på en fotboll, snörat på sig hockeyrören eller dribblat med en innebandyklubba. Men det finns mängder av sporter som förblir väldigt anonyma. Nu ger sig Corren ut i djungeln av mindre sporter för att testa dem. Först ut: Motocross.

Motocross alltså. Galet kul säger vissa. Galenskap säger andra. Det måste undersökas tänkte vi. När Corren ska testa sporten duger inte vem som helst. Vi stämmer träff med Linköpings stora framtidslöfte – Hampus Kahrle och hans hängivne pappa Peter. 17-årige Hampus pluggar på Motocross gymnasiet i Tibro och lägger helhjärtat ner nästan all sin tid på att försöka nå världstoppen. Pappa Peter är hans ständige följeslagare. De måste ju kunna lära oss noviser ett och annat om hur man framför en hoj på bästa vis.

Solen skiner över banan i Sviestad när Peter Kahrle rattar den stora husbilen in på parkeringen. Far och son är precis hemkomna från tävlingar i Finland.

– Vi har sovit fredag, lördag och söndag sen mars-april i den här, säger Peter och pekar på bilen.

Motocross är deras liv.

– Jag har hållit på med det hela livet. Jag fick en cross när jag var tre år och delade den med min storebror. Vi körde lite på tomten och sen fick vi varsin hoj. Jag började tävla när jag var sex, sen har det bara fortsatt, säger Hampus.

– Vi ser det här som en livsstil. Vi investerar hellre pengarna här än lägger dem på en Thailandsresa. Jag har två heltidsjobb – mitt vanliga jobb och sen är jag pappa och mekaniker. När vi inte är på crossbanan är jag ute i garaget och skruvar motorcyklar, säger Peter.

De öppnar en liten dörr bak på bilen – i utrymmet får det plats två stora motocrosscyklar. I dag är det bara Hampus vitblåa Yamaha på 250cc som är medtagen.

– Jag tänker att ni ska få köra på den här, säger Peter och visar en betydligt mindre rödvit Honda – en lånecykel som de rullat fram från Linköpings MS garage.

Men det är inte bara slänga sig upp och köra iväg.

– Det är en tuff sport, flera läkare förundras över hur förare överhuvudtaget överlever. De ligger på maxpuls i trettio minuter och enligt läkare är man död då, men det pumpas ut så mycket adrenalin att det går, förklarar Peter.

Förutom det jobbiga rent fysiskt finns stor risk för skador då det går fort och cyklarna flyger över stora hopp. Hampus plockar fram en stor mörkblå bag fylld med skydd och kläder. Allt ska på innan vi får börja.

Hjälm, ryggskydd, bröstskydd, kängor, byxor, glasögon och knäskydd och axelskydd. Det är lite knepigt att få på allt rätt och åt rätt håll då vi aldrig gjort det tidigare. Med lite hjälp av proffsen sitter snart allt på plats.

Peter Kahrle går igenom cykeln – hur vi bromsar och växlar.

Vad ska man tänka på som nybörjare?

– Ha roligt, bli inte övermodig, åk och testa, lär dig bromsa ordentligt så att du i en paniksituation klarar av att bromsa och få stopp på maskinen. Många nybörjare gör tvärtom, de gasar istället för att bromsa. Stå gör man väldigt mycket i cross, sitter gör du väldigt sällan, kanske i vissa kurvor. Det gäller att klämma med knäna, upp med armbågarna, titta långt fram. Det är som att gå balansgång på en planka eller lina. Ta en blick långt borta, ju rakare och bättre går hojen.

Peter Kahrle är lugn och pedagogisk när han lär ut.

Reporter Tobias drar några varv på grusparkeringen och använder fötterna för att växla. Ner till ettan. Uppåt för tvåa och trean. Efter några testvarv känner vi oss redo för den stora banan. Skydden klämmer i knävecket, skaver kring axlarna och svetten lackar under den tjocka, varma hjälmen.

Det har regnat lite lätt dagarna innan och nu gassar solen. Det har gjort att banan är i bra skick och ingen har kört på den sedan den preparerades. Dock har banskötarna lagt ut flis i högar och ännu inte spridit ut det vilket gör körningen en gnutta besvärlig.

Hampus Kahrle är inte jätteförtjust i hemmabanan.

– Den här är stenhård, vissa banor är som sandstrand. Jag gillar inte varken när det är för mjukt eller för hårt, säger han.

Det är dags för race. Vem av Correns reportrar klarar banan på kortast tid. Som trigger står Hampus Kahlre i startfållan intill. Peter räknar ner. När grinden faller går allt åt skogen. För mycket gas, position för långt bak på cykeln och ingen kontroll. Cykeln stegrar sig och vill nästan köra iväg på bakhjulet på egen hand. Nybörjarmisstag direkt. Sen får jag kläm på det och kan köra iväg.

Peter Kahlre är snäll efteråt.

– Det ser bra ut, men jag ser mycket nybörjartabbar. Koppling och växling, det är svårt att möta med gas och koppling och få ihop koordinationen. Men kör man bara 10-15 minuter går det bra, 5-6-åringar klarar av det direkt, säger han och skrattar.

Reporter Tobias tycker det är svårt att komma med fart och svänga.

– Det är teknik, man måste slå av och hitta läget och komma längre fram så du får mer tryck på framhjulet och då får du mer downforce på framhjulet vilket ger dig bättre fäste. Ju fortare du åker ju mer downforce ska du ha och trycka med foten på ytterfotpinnen och trycka hojen mot backen. Det är ungefär som att åka slalom med ytterskidan, tryck med ytterfoten. Tryck ihop fjädringen för då får du en skjuts och när du går ur kurvan då skjuter gasen och fjädringen på vilket ökar kurvhastigheten. Men nu pratar vi alltså överkurs, avancerad nivå, skrattar Peter.

Jag tar av mig hjälmen, torkar svetten ur pannan med ett stort leende. Trots att hela kroppen är fylld av endorfiner måste jag ställa frågan till Hampus.

Vad är det som är såroligt med motocross?

– Det är känslan överhuvudtaget med sporten och hoppen och allting. Det är en skön känsla att hoppa, man hinner inte tänka så mycket.

Är det en känsla avatt ”nu lever jag”?

– Ibland är det så när banan är riktigt fin och man har flytet inne, då kan det vara så, säger Hampus.

– Gillar man fart, spänning och att få en kick är det rätt sport. Gör man det på sin enkla nivå är det inte så kostsamt utan vansinnigt roligt. Det är ju en oerhörd kick att hoppa de här hoppen och ta starten. Du får världens adrenalinkick av det. Du kör ju på max hela tiden, fyller Peter i.

Även om Correns reportrar tog det lugnt och undvek att ens lyfta ett par millimetrar över marken instämmer vi i kören när det gäller kickarna. Det här borde alla testa.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!