– Utan tvekan det roligaste jag kört, säger han och ler.
Han har precis sladdat genom en kurva på en privat väg några gånger, för bildernas skull. Nu försöker han sätta ord på känslan att sitta i en bil som ser ut som en skalbagge och har en otrolig prestanda.
– Brutalt. Det är nog det enklaste ordet att beskriva crosskart. Pyttesmå bilar, hög toppfart, grym acceleration, tuffa heat.
Han funderar en stund.
– På banan i Höljes går det närmare 150 km/h på det snabbaste partiet där det dessutom är nerför och svänger svagt. Att ligga tätt inpå varandra och tävla om placeringar då kräver rätt så mycket mod.
Började med folkrace
Jimmy inledde sin karriär i en folkracebil inte ens fyllda 15 år. Senare blev det rallycross och efter några klassbyten var han med en Ford Fiesta i dåvarande division 1A (Super 1600 i dag) snart ute på EM-nivå.
Men de återkommande problemen med bil, motor och växellåda ville inte ge med sig. Så en dag fick det vara nog.
– Det var i Höljes under den stora EM-tävlingen där. Jag hade rasat motorn i Norge helgen innan, fått tillbaka den från trimmaren och under första varvet på första träningen small det igen. De ständiga motorrasen knäckte budgeten totalt, det gick helt enkelt inte att fortsätta.
Han ställde undan bilen ett tag för att se om lusten återkom, men istället blev det ett uppehåll på nästan sju år.
– Jag startade egen firma och det fanns helt enkelt inte tid till både och.
Över förväntan
Men i höstas var det kört.
– Jag var i Höljes på rallycross och började snacka med en person som tipsade om crosskart. Lite senare åkte jag och tittade på SM i Västerås och blev såld direkt.
Under vintern har han gjort bilen klar och efter bara en dags test, i Karlstad, var det för drygt två veckor sen premiär i SM-serien.
En tävling som gick över förväntan.
– Det här är väldigt olikt allt man kört och de mest rutinerade på det här säger att "tro inte att du ska göra några resultat de första tre åren". Men jag vill gärna visa dem att det kan gå snabbare än så. I premiären blev jag trea i C-final och hade faktiskt ännu mer i kroppen. Jag ledde efter starten men körde ihop och slet isär nästan hela framvagnen.
SM-veckan
Även senast, i Höljes, blev det C-final.
– Då krökte jag styrstaget samtidigt som jag råkade dra loss all skyddsfilm på glasögonen redan efter första kurvan. Eftersom det regnade och var skitigt såg jag inte ett smack resten av heatet. Jag fick sitta och dra bort den värsta leran med handen.
Nästa deltävling i SM går i mitten av juni, i Karlstad. Men det blir också en tävling, nästan på hemmaplan.
– Crosskart finns med på SM-veckan i Norrköping, det ska bli riktigt kul.