Jimmy Joge fick en bra start på Svenska rallyt och ligger tvåa i sin klass efter första dagen.
-- Det var lite knepigt i början, men det känns som vi har hittat rätt, sa Joge efter gårdagens sju sträckor.
Tjällmokillen hade lite svårt att ställa om från den fyrhjulsdrivna bilen som han och kartläsaren Mikael Johansson kört den senaste tiden till den mindre framhjulsdrivna Peugoet 206 som han inte kört sedan i september.
En testmil var allt de hann med före tävlingen, men det gick bra ändå. Och framför allt bättre och bättre ju längre dagen gick. Fredagens sista sträcka vann Joge, som nu ligger tvåa 13 sekunder efter ledande P-G Andersson i Super 1600-klassen.
Målet för Joge är att hänga med de bästa i klassen och visst skulle han gärna vinna.
-- Allt är möjligt, men det ska mycket till. Men det är klart att vi gör ett försök.
Men 13 sekunder efter låter inte mycket?
-- Det är inte mycket, men han åkte av på en sträcka och tappade lite extra där. Men vi hängde med bra på de sista sträckorna och hoppas att vi kan fortsätta så.
Däcken har stor betydelse i årets rally eftersom det oftast handlar om grusvägar istället för snövägar.
-- Det är mycket grus och sten. Det gäller att köra smart och försöka undvika punktering, säger Joge.
Det lyckades han själv med i går, vilket långt ifrån alla gjorde.
Joge hade bara ett litet problem med bilen.
-- Bilen var lite för låg. Så då bottnade underredet, men sedan höjde vi bilen och då gick det bra.
I sammandraget ligger Joge 31:a, drygt sju minuter efter ledande Marcus Grönholm.
Första dagen på det svenska VM-rallyt blev rena nervpärsen. En riktig nagelbitare. I alla fall för norska eller finländska naglar.
Marcus Grönholm, Finland, leder 0,2 sekunder före Petter Solberg, Norge.
Bäste svensk ligger nia.
Ändå såg det så lovande ut under morgontimmarna, när Värmland bjöd på minusgrader, is och vita, hårda vägar. Inte de fyra nyanser av brunt, med grus och elände och plusgrader på termometern, som så många hade fruktat.
På vintervägarna körde Daniel Carlsson, Peugeots fabriksförare från Säffle, som den internationella rallystjärna han vill bli.
Svensken var snabbast av alla i Peugeotstallet efter första sträckan. Efter den andra låg han trea i rallyt och ögonen tindrade på fansen.
Då brakade Carlsson in i en sten på ett backkrön långt inne i skogarna norr om Hagfors.
-- Jag såg inget, jag hörde bara hur det small till, berättar han.