– Jag skulle inte säga att jag slutat definitivt, och man ska aldrig säga aldrig men vi har inte budget att investera i de nya elbilarna som krävs för STCC och då har vi i teamet valt att satsa på Victor (Mattias son) denna säsong. Han får ta över min bil och köra den i TCR Europe, säger Mattias Andersson.
49-åringen menar att racinglivet står inför ett annorlunda år.
– Jag har tävlat i STCC i 22 år i rad. Det är klart att det kommer kännas konstigt att inte vara med, men jag kommer följa det med spänning. Blir det en öppning senare så kanske jag är redo. Men nu har vi fokus på Victors satsning.
Att satsa helhjärtat inom racing är en dyr historia. Att då göra det på två fronter, med två bilar, blev helt enkelt för dyrt.
– Har du inte budget och material så är det nästan omöjligt att konkurrera inom den här sporten. När STCC nu kom med dessa regler så fick vi en idé att bygga om min gamla bil, säger Andersson som ser fram emot att se hur sonen Victor kan stå sig på europeisk mark.
– De senaste åren har vi kört mycket i USA med honom. Nu blir det Europa och TCR vilket är första gången Victor får köra bilar med tak. Det är ett tufft steg för oss som team och det blir mer logistik att resa runt i Europa, än att resa till Mantorp.
Skulle Mattias Andersson nu ha kört sitt sista STCC-lopp innebär det att vi summerar en lång racingkarriär. 22 säsonger, 297 race och nio segrar har det blivit genom åren. Återstår att se om sonen Victor kan upprepa den bedriften.