Racingtalangen från Linköping har varit hemma hos familjen i en månad. När vi träffas är det bara en dag kvar tills han åker tillbaka till Italien och tillvaron i Ferrari Driver Academy. Juniorprogrammet för förare man tror en dag kan vara redo för en plats i sportens kungaklass Formel 1.
2020 körde han Formel 4, slutade trea i mästerskapet och gjorde tydliga avtryck. Vad det blir det här året vet han, men kan inte avslöja än.
– Det kommer en pressrelease på måndag, säger han och skruvar på sig.
Det märks att han gärna skulle vilja snacka mer om det som väntar.
– Men jag får inte. Inte än.
Då får vi prata om det som var istället. Om hans första säsong i en formelbil som slutade med en bronsplats.
Vi ber Dino själv ge ett betyg på sin säsong.
– Det är svårt att sätta någon siffra. Men jag tycker att jag gjorde det bra. Jag utvecklades väldigt mycket under säsongen och lärde mig hur det är att köra race med en sån här bil, hur många faktorer som måste stämma för att göra bra resultat. Det är ett helt annat körsätt jämfört med karting som jag kom ifrån.
Vi ses ute på Linköpings motorstadion där allt startade för snart tio år sen, 2011. Nu är det länge sen han tävlade här, men minnena är starka.
– Jag kommer ihåg hur pappa tog med mig hit under en testdag, Karting on tour, som förbundet hade ordnat. Jag körde för första gången, fastnade direkt och ganska snart efter det köpte pappa en begagnad kart till mig.
Han tävlade här senast under 2016, i klassen junior 60, och vann bland annat två Sverigecuper.
– Men mest tränade vi på banan, varv efter varv varje onsdag, lördag och söndag. Jag kom ihåg hur trött jag kunde vara, men ville ändå köra mer.
Han bytte senare Linköpings MS mot KAK (Kungliga Automobilklubben) för att få bättre ekonomiskt stöd i sina tävlingar utomlands, men banan och klubben ligger honom ändå varmt om hjärtat.
– Det var ju här allt började, här vi la grunden till där jag är idag. Utan den tiden hade det aldrig gått.
Under 2021 kom Dino också i kontakt med sina "två hjältar", Ferrariförarna Charles Leclerc och Sebastian Vettel i F1.
– Jag träffade båda i Barcelona på testerna tidigt på våren, innan allt stängdes ner. Sen var Charles faktiskt på en tävling på Imola och kom fram när vi stod på gridden innan start och önskade lycka till. Det var stort.
Nu byter ju Vettel stall nästa säsong, från Ferrari till Aston Martin Formula 1 team där han ska åka ihop med Lance Stroll. In i Ferrari kommer istället spanjoren Carlos Sainz.
– Vettel kommer ändå vara en stor förebild, säger Dino. Han är en otroligt duktig förare med fyra VM-titlar och är väldigt omtyckt av alla.
Säsongen för Dino drar enligt de första riktlinjerna igång i slutet av april, men innan dess ska många förberedelser göras.
– Jag har haft en månad utan att ha suttit i min simulator. Det har varit tungt, jag lovar, säger Dino och skrattar. Men när jag kommer ner till huset där jag bor så kommer allt sånt dra igång igen.
– Sen ska jag vara med på en aktivitet med Ferrari i Maranello där de har ett läger för tjejer. Jag ska vara referensförare och sätta tider som de kan jämföra sig med.
Hur går det med italienskan förresten?
– Helt okej. Men jag behöver nog ett år till för att känna mig säker på att prata det hela tiden. Jag förstår mycket av det de säger, men annars går mycket på engelska. Fast de gillar om man pratar italienska med dem, så i höst kanske...