Han rasar – efter det nya beslutet

Mikaela Åhlin-Kottulinksy diskades och Mattias Andersson vann – men nu har beslutet ändrats. "Mycket märkligt", säger Andersson.

Mattias Andersson.

Mattias Andersson.

Foto: Peter Calén

bilsport2018-09-18 13:18

En månad har gått – då ändrar Svenska bilsportförbundets disciplinnämnd beslutet från STCC-loppet i slutet av augusti. Mikaela Åhlin-Kottulinsky får tillbaka sin historiska seger som den första kvinnliga STCC-vinnaren någonsin. Och östgöten Mattias Andersson blir av med den vinst han fick efter dramatiken på Gelleråsen.

Dels påstås tävlingsledaren ha delgivit fel person och dels anses reglementet svårtolkat.

– Jag är väldigt förvånad och hela historien känns mycket märklig. Jag förstår inte hur nämnden tänker. Att beslutet ändras på grund av "felhanterad protest" för att inte Mikaela utan i stället hennes teamchef informerades först. Då känns det som om man gjort allt för att leta fel, säger Mattias Andersson.

Det var på grund av teknikaliteter och fel på avgassystemen med PWR-teamets bilar som Robert Dahlgren, Daniel Haglöf och Philip Morin diskades i det första loppet och segraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky i det andra. Besluten överklagades och nu ges alltså förarna rätt.

Enligt Mattias Andersson har de oklara avgasreglerna nu ändrats – och enligt uppgift är det som inte var tillåtet då tillåtet nu.

– Tråkigt att tappa poäng och segern, men för mig handlar det om rätt eller fel. Om reglerna har ändrats nu förändrar det ju inte att det var felaktigt för den dagens regelverk, säger Andersson, som inte hymlar om sin besvikelse.

– Jag har aldrig varit med om att ett resultat ändrats tillbaka efter en hel månad.

Det betyder också att STCC-tabellen räknas om inför helgens avslutning på Mantorp och att Robert Dahlgren toppar, sex poäng före tvåan Johan Kristoffersson. Med 74 poäng är Mattias Andersson, som vunnit ett race tidigare under säsongen, sjua i sammandraget.

Det är dock inte helt säkert att sista ordet är sagt i frågan. Beslutet kan överklagas vidare till Svenska bilsportförbundets juridiska kommitté.

– Jag måste ta ställning till det och landa i det här först. Till att börja med får vi ta revansch på Mantorp, säger Andersson.

Beslutet möter också häftig kritik från annat håll.

– Jag är otroligt uppbragt över hur man uttrycker sig. Det är graverande anklagelser mot oss alla som har skrivit reglementet. Jag har frågat om vi framöver överhuvud taget kan vara en del av Svenska bilsportförbundet och STCC efter det här, säger Greger Petersson, på TCR Scandinavia, till TT.

Tävlingsledaren Börje Blomén pekas ut som den som skulle informerat fel person.

– Eftersom jag står med som en av motiveringarna till beslutet är det märkligt att jag inte blivit tillfrågad. Jag har inte gjort det som de påstår. Enligt mitt sätt att se det har de gått på hörsägen, säger Blomén till TT.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!