Fredrik Sjöqvist, VD för Mantorp Park, ansvarar för anläggningen och verksamheten. Han har tillsammans med den arrangerande klubben SHRA tagit fram evenemanget som startar på fredagen.
– Det har varit rätt mycket jobb eftersom att det är mycket som är nytt för oss. Det är en helt ny organisation som driver Mantorp Park sedan senast. Så egentligen startade vi det här för ett par år sedan, då vi under tre-fyra år har gjort mindre tävlingar tillsammans med SHRA. Men mer effektivt mot just detta har vi jobbat sedan höstas, säger han.
Han fortsätter:
– Mantorp har varit hjärtat för svensk dragracing sedan, i princip, 70-talet. Då körde man EM här i väldigt många år, men tappade det efter 2010 på grund av att det inte fungerade och att det gjordes en annan bana i Sverige. Så vi har inte kört sedan dess, men vi har fått väldigt mycket förfrågningar. Och nu kände vi att vi måste göra något för att intresset är så stort.
Sedan 2010 har man istället kört dragracing på en annan nivå med mer prova på och testdagar. Vilket har resulterat i att de riktiga tävlingarna på den höga nivån uteblivit. Sjöqvist förklarar det nya namnet, Mantorp Drag Revival:
– Det är ett nytt event. Och just revival innebär att vi nu är tillbaka med målsättningen att vi ska kunna bygga och köra EM igen. Vi vill ju vara på den nivån, och det är det som gör Mantorp Park känt över i princip hela världen.
Banan är dock inte godkänd för de allra snabbaste klasserna. Utan den här gången kör man istället de snabbaste karossbilarna.
– Vi har en ambition om att utveckla banan så att vi kan köra EM igen. Det är tillståndsprocessen som är lång. Men vi väntar på en ansökan om miljötillstånd som nu ligger inne hos länsstyrelsen, säger Sjöqvist.
Det internationella intresset är redan stort.
– Vi har ungefär 50 utländska startande. Så det är jätteroligt att det har spridit sig, vilket och visar att Mantorp är en helig plats inom dragracingvärlden. Det är en klassik bana, säger han.
Sjöqvist berättar också att människor från England är på plats för att kolla på evenemanget. Samt att det finns tävlande deltagare från bland annat Andorra och USA. Men värmen kan ställa till publikflödet under helgen.
– Vi räknar med att fylla läktarna, och det är ju ett antal tusen. Men något som kan påverka är eldningsförbudet. Att campa och grilla på kvällen är en del av hela grejen. Det är ju så man lagar mat när man campar. Men vi har bunkrat upp med många serveringsvagnar. Sedan vet jag att affärerna i närheten fått in mycket mat så att man kan äta utan att behöva värma den, säger Sjöqvist skrattandes.
Förutom de dryga 220 anmälda som ska vara med och tävla bjuder man även på annat.
– Vi kör ju väldigt snabba klasser. Men vi kommer faktiskt göra uppvisningar på ännu mer extrema klasser, som bland annat Top Fuel. Vi har även en elbil och elmotorcykel som kommer att köra uppvisningar. Det handlar om att testa banan, men också att ge publiken lite extra, säger 49-åringen.
Faktum är att en av de som ska köra uppvisning är Jonny Lagg, från Boxholm. Sonen Isak Lagg kommer till skillnad från pappan vara med som tävlande. Matthias Wulcan från Linköping, som i fjol tävlade i USA, kommer också att medverka under helgen.