– Jag har många kompisar och vänner här. Det är bra gemenskap, säger han.
Jan Hellman är en av de mellan 200 och 300 ideella funktionärer som gör SM-avslutningen East Sweden rally, med bas i Linköping, möjligt att genomföra. Det krävs massor av människor som hjälper till för att det ska bli av.
Hellmans och hans grupp fixar "pilningen", vilket betyder att märka ut alla platser där ekipagen ska svänga mellan och under de tio specialsträckorna. De fixar också startplatser och målplatser, och ser till att göra rätt märkningar.
Årets rally går norrut i länet och innehåller tio specialsträckor, totalt tio mils åkning.
– Varannat år kör vi söderut och varannat norrut, säger funktionären som gillar vägarna kring Ulrika extra mycket, men i år rekommenderar partier norr om Finspång för publiken.
Jan Hellman började med rally redan i slutet av 1980-talet då han satt med som kartläsare tre säsonger bredvid Tommy Andersson i sin klubb Västra Östergötlands MK. Det han minns bäst i rullningarna som hände tre gånger.
Tack vare noter går rallybilarna mycket fortare mellan träden i dag och nu är Jan Hellman publik. Om han inte behöver rycka ut och ändra något på någon sträcka. Han är stand by i tävlingsledningens tjänst, annars är hans jobb gjort när ett SM startar.
– Det tråkigaste är ju att man måste ta ut tre semesterdagar för jobbet, men det är det värt. Vi har så roligt kring tävlingarna, säger Hellman som varit med och jobbat med Skänninges lokala tävlingar Marknadsnatta och Skänningeknixen uppåt 30 år och SM-rallyt i Linköping de senaste tio åren.
Jan Hellman ser fram emot att se vad östgötska förare som Daniel Wall och Jari Saarinen kan uträtta i hemmalänet. Annars ser han Pontus Tidemand och Patrik Flodin som rallyts snabbaste i var sin klass.