Cirkus i STCC efter diskning

Protester och diskningar efter helgens STCC-lopp på Gelleråsen kan göra säsongsavslutningen till rena cirkusen. Det är möjligt att mästerskapet inte avgörs i finalen på Mantorp om en månad utan i jurysammanträden långt in på hösten.

Foto: Jonas Dagson /TT

Bilsport2018-08-21 18:00

Mikaela Åhlin-Kottulinsky i PWR-stallet var först över mållinjen i andra loppet på Gelleråsen i helgen. Vild glädje utbröt när hon som första kvinna kunde vinna ett STCC-lopp. Men glädjen varade bara några timmar, sedan kom kallduschen: hon diskades av juryn för en teknikalitet på bilen.

Men allt började tidigare under dagen. Efter första loppet lämnade Dick Jönsson i Westcoast Racing in en protest mot tre Cuprabilar från PWR-stallet; Philip Morins, Daniel Haglöfs och Robert Dahlgrens. Protesten handlade om avgassystemet.

– De uppfyllde inte det tekniska reglementet. Och jag har gjort vad jag är skyldig att göra gentemot mina partners för att se till att vi alla tävlar på samma villkor, säger Jönsson.

Greger Petersson är ägare av rättigheterna för TCR-reglementet i Skandinavien.

– Cuprabilarna har tagit bort en av fyra ljuddämpare. Frågan handlar om de kört med ett avgassystem som är homologiserat, det vill säga tillåtet och godkänt.

– Ljuddämparna ska hålla nere ljudet under 95 dB. Och det klarar vi utan problem, kommenterar PWR-teamets chef Daniel Haglöf.

Men en ljuddämpare är ett motstånd så i teorin tar alltid ljuddämpare effekt från bilen. Och tar man bort just den ljuddämparen kan man sänka bilen något och möjligen få lite bättre köregenskaper.

Mikaela Åhlin-Kottulinsky hade problem med turbon i första racet och kom inte i mål. Hennes bil omfattades därför inte av den första protesten. Men när hon vann det andra heatet lämnade Honda-teamet, som kom tvåa i loppet, in protest mot hennes avgassystem.

– Westcoast Racing informerade mig. De kände väl själva att det var bättre om någon annan protesterade i andra racet. Och när jag fick veta var jag av mina uppdragsgivare tvingad att gå till botten med frågan, säger Linköpingskillen Mattias Andersson, ägare av teamet som efter protesten blev loppets segrare.

Men ingen protesterade mot Haglöf, Dahlgren eller Morin. Så de körde i mål som 4:a, 6:a och 10:a och kunde kassera in poäng i mästerskapet i de bilarna som diskades bara någon timme tidigare.

– Vi visste inte om beslutet av tävlingsjuryn förrän efter andra loppet och hade inte gjort några modifieringar på bilarna, bekräftar Daniel Haglöf.

TT: Och det var inte så att PWR-teamet modifierat sina avgassystem inför loppen på Gelleråsen?

– Nej, vi har kört med de här ljuddämparna inte bara den här säsongen, utan hela förra säsongen också.

Nu kommer PWR Racing att överklaga de två protesterna.

– Vi har några dagar på oss presentera andra bevis. Vi har aviserat att vi tänker överklaga till disciplinnämnden. Jag hoppas att det här ska redas ut, säger Haglöf.

Ärendet kan dra ut på tiden.

– Några veckor tar det säkert för oss att behandla det här. Det måste göra utredningsåtgärder. Alla ska få yttra sig. Och vi kanske måste lyssna på experter, säger Sven Erik Eriksson, ordförande i disciplinnämnden.

Därefter kan ärendet överklagas vidare till Svenska Bilsportförbundets juridiska kommitté och Riksidrottsnämnden. Något slutligt besked kan dröja långt in på hösten så att mästerskapet inte avgörs vid finalen på Mantorp i slutet av september. (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!