Bilkörning en fest på Sviestad

Motorsport är mer än bara tävling. Det visade första "Sportvagnsdagen" som blev välbesökt på Sviestad.

Lasse Grennberger är ordförande i LMS:s banracingsektion och självklart är han glad i ratten själv också.

Lasse Grennberger är ordförande i LMS:s banracingsektion och självklart är han glad i ratten själv också.

Foto: Jens Bollius

BILSPORT2019-05-12 16:09

– Skitkul, jag är helt tokig i bilsport och här tävlar ingen, alla är bara glada. Jag har saknat nåt sånt här, bra uppstyrt, sade Linköpingskillen Pavel Jallal innan han drog iväg i sin gröna Mazda Meata som han lånat.

Bilen är den bästa leksaken för många människor, i alla åldrar. Sportvagnsdagen, som arrangerades för första gången av Östgöta sportvagnsklubb, ÖSK, och Linköpings MS tillsammans, var en manifestation för bilkörning och racing på bana.

Det kördes i tre olika grupper om vartannat. Riktigt snabba sportbilar varvades med mer stillsam familjekörning.

Mantorp park är den mest kända motorbanan kring Linköping, men det vill eldsjälarna på Sviestad ändra på. De vill i alla fall göra Sviestad mer känt.

– Vi är ändå norra Europas mest kompletta motorbana. Här kan nio olika motorgrenar utövas, marknadsför Lasse Grennberger, ordförande i LMS banracingsektion.

Det blev fullt i depån, när totalt 75 bilar samsades på banan och när ännu fler bilar bara visade upp sig i utställning bredvid.

– Vi vill visa att Sviestad är för både amatörer och proffs. Det bästa är gemenskapen, man får se många fina bilar. Vi hoppas att det här ska återkomma varje år och bli tradition, säger ÖSK-ordföranden John-Åke Svensson.

Sture Qvarfordth från Stockholm kom med sin Renault sport spider från 1998. Han kom upp i hastigheter uppåt 180 kilometer i timmen.

– Bilen ska vara på banan, den är konstruerad som racingbil. Man glider fram som på en motorcykel med fyra hjul. Men det är inte hastigheten som är viktigast, känslan finns i kurvtagning, spårval och inbromsningar, säger Sture.

En öppen bil hade också Sonny Dellman från Linköping som körde en Locost 7, en egenbyggd replica till Lotus 7.

– Riktigt kul att köra, jag är här ofta på kvällarna också, berättade Dellman sedan han lyckats få bilen att starta till ytterligare ett heat på hemmabanan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!