– Vi har inte gått ut med något officiellt, men det är planen. Med tanke på allt som hänt med STCC:s konkurs har det varit en tuffare vinter än vanligt för att få ihop det ekonomiskt, säger racingveteranen från Åtvidaberg och sedan länge med basen i Linköping.
TT rapporterar om att flera team lämnar den högsta racingserien efter STCC:s konkurs. Tiden är knapp och frågan är vilka som kommer till start när ersättaren TCR Scandinavia startar på Ring Knutstorp i början av maj.
Mattias Andersson räknar i alla fall med att stå på startlinjen med sin Honda.
– Jag räknar med att vi kör vidare med samma bil, säger han.
Östgöten hymlar inte om att han är mycket kritisk till STCC har skötts under de senaste åren.
– STCC är ett starkt varumärke och det är sorgligt att det blivit på det här sättet. Man har förstått att det varit illa ställt med ekonomin, men inte att det var så illa. Jag förstår inte riktigt hur man kan göra ett sådant bokslut, säger han.
Flera team från fjolårssäsongen har meddelat att de inte ställer upp 2019. Klart är att Volkswagen/KMS med regerande mästare Johan Kristoffersson, lämnar. Enligt TT kommer inte heller West Coast Racing, Lestrup Racing eller finländska LMS till start. Toppnamnet just nu är Robert Dahlgren. Linköpingsbaserade Micke Kågered Racing räknar med att ställa upp med två bilar.
– Var det 18–20 bilar i fjol kan jag tänka mig att det blir 13–15 nu. Så fort det är två bilar med så blir det tufft att vinna, säger Mattias Andersson, som i sitt stall även har med sonen Viktor, som kommer att köra vidare i Formula Nordic-klassen.
STC. . . förlåt TCR-säsongen avslutas med sedvanlig final på Mantorp 4–5 oktober.