Men av en förmodad storvinst får inte klubben mer än 450 000 kronor.
-- Vi sökte inte evenemanget för att tjäna pengar utan ser Solheim Cup som en investering inför framtiden, säger Gösta Carlsson, ägaren till Barsebäcks golfklubb, till Sydsvenska Dagbladet.
Faktum är att golfklubbens investeringskostnader i samband med tävlingen är mångdubbelt mer än vinsten. Bland annat har greenerna byggts om och ett nytt hotell har byggts i anslutning till banan.
-- PR-effekten av att få visa upp Barsebäck inför tv-publik i 47 länder är värd ofantligt mycket mer, menar Carlsson.
Solheim Cup omsätter cirka 100 miljoner kronor. Vinsten är stor, men huvuddelen går till Europatouren som använder den till nya deltävlingar och att utveckla de tävlingar som finns.
Svenska golfförbundet får också en liten del av kakan, det sägs röra sig om några miljoner kronor, och dessa används till en juniorsatsning som redan satts igång.