Så ser kommunens ishallsjämförelse ut

Kommunen diskuterar två ishallsalternativ. En ny jämförelse av dem visar att båda kräver nya utredningar och att inget av dem har en prislapp som godkänts. Men nu är uppmaningen till politikerna: Välj ett.

Verksamhetschef Hanna Hammarlund redogör för jämförelsen av de två ishallsprojekten.

Verksamhetschef Hanna Hammarlund redogör för jämförelsen av de två ishallsprojekten.

Foto: Lina Handberg, Motala kommun, Arqly

Bandy2023-07-01 07:44

På kommunstyrelsens möte i juni hölls en dragning utan officiell handling. Underlaget bestod av en powerpoint-presentation och en muntlig genomgång av verksamhetschef Hanna Hammarlund. Ämnet: En jämförelse mellan de två så omdiskuterade ishallsförslagen.

– Jag ville försöka ge en onyanserad bild till hela kommunstyrelsen över de här två projekten. Men det är lite att jämföra äpplen med päron, säger hon.

Det material som tagits fram för en aktivitetshall på befintlig plats och utredningen för ishallar vid riksväg 50 är nämligen långt ifrån jämförbara. Här är förutsättningarna:

Olika typer av hall

Förstudien som gjordes 2017-2018 och som gällde befintlig plats gällde en allaktivitetshall. Det är vad det som dåvarande S, V och MP-styret beställt i sin behovsanalys.

– Nu är ju frågan om det är en allaktivitetshall som man vill ha i dag eller bara ett väderskydd?, säger Hanna Hammarlund.

Förstudien vid riksväg 50 innehåller en ren bandyhall, men med ytor för skridsko. Men där finns också en ny ishall för hockey. Förslaget om befintlig plats innebär att investeringar måste göras i den befintliga hockeyhallen.

– Under en tioårsperiod beräknar man att det kommer att kosta ungefär 30 miljoner kronor. De kostnaderna måste man vara beredda att ta, säger hon.

Olika förutsättningar att börja bygga

En stor fördel som listas gällande befintlig plats är att där redan finns en färdig detaljplan. Den tillåter bygget av en ny hall vilket skulle kunna ge en snabbare byggstart. Byggtiden blir också kortare eftersom det bara är en hall och inte två som ska byggas.

För förslaget vid riksväg 50 finns inte samma förutsättningar i dag. Förslaget till detaljplan är överklagat till mark- och miljödomstolen vars beslut också kan överklagas till Mark- och miljööverdomstolen.

– Nackdelarna där handlar om ovissheten. Vi har ju lärt oss av Lalandiaprojektet att överklaganden kan ta lång tid, säger Hanna Hammarlund.

Olika förutsättningar för stadsutveckling

Det som fick den dåvarande Alliansen att ändra sitt nej till bandyhall var fördelarna man såg med att frigöra mark för bostadsbyggande där bandyisen ligger i dag. Skapandet av den så kallade Kanalstaden påverkas om man skulle välja att bygga på befintlig plats.

Olika prislappar

Vad ett bygge på befintlig plats skulle kosta är dock i dagsläget oklart eftersom frågetecknen är många. Vill man bygga något enklare? Vad får man för gensvar vid en upphandling? Uppskattningen som gjordes då landade på 195 miljoner, en summa som ansågs för hög. Om den räknas upp enligt byggprisindex blir dock summan 243 miljoner i dagens penningvärde.

Riksväg 50-projektet uppskattades kosta 295 miljoner kronor, men upphandlingen visade på betydligt mer än så. Mellan 380 och 440 miljoner låg anbuden på.

– Upphandlingen är avbruten. Då får man titta på om vi ska göra några ambitionsändringar, säger Hanna Hammarlund.

– Vi tar fram en avvikelserapport. Hur kunde det blir i snitt 100 miljoner dyrare? Vad var det som inte matchade mellan vår förstudie och förfrågningsunderlaget? Där behöver vi vara lite självkritiska, fortsätter hon.

Trots skillnaderna mellan alternativen har de ändå vissa saker gemensamt. Inget av dem går att gå vidare med direkt. I båda fallen krävs olika typer av ytterligare utredningar och genomgångar.

– Vill man bygga på befintlig plats krävs en ny behovsanalys för att se vad det egentligen är som man vill ha. Utifrån den får man sedan göra en ny förstudie.

Tilläggas ska att det där också krävs utredningar även av dagvattenhantering, hanteringen av allmän platsmark och trafiklösningarna. I den gamla förstudien står endast att de delarna måste utredas vidare.

– De här bitarna fungerar i dag, men gör man en satsning på säg 200 miljoner så vill man göra det bra så att det är trafiksäkert över lång tid.

För riksväg 50-projektet krävs självrannsakan för att se varför projektet blev nästan 100 miljoner dyrare än beräknat – och en genomgång för att se vad som kan ändras för att få ner kostnaden.

– Upphandlingen är avbruten. Det måste göras en helt ny upphandling där och då måste vi ta fram ett nytt förfrågningsunderlag, säger Hanna Hammarlund.

Hanna Hammarlund är tydlig med att man inte i något av fallen behöver börja om helt på noll. Man kommer en bit på vägen med det underlag som finns i dag.

Vilket alternativ är snabbast?

– Det kan jag inte säga. På befintlig plats finns en detaljplan, men där behövs mer arbete. Men vi vet ju inte hur lång tid överprövningen vid riksväg 50 tar. Det kan ta lång tid, men får vi ett beslut den här veckan så förändrar det en del.

Vilket projekt är dyrast?

– I ren investeringskostnad så är riksvägen dyrare för det är fler delar. Men det är inte säkert att det blir dyrare över tid med driften.

Tjänstemännen är nu tydliga att för att komma framåt måste politikerna bestämma sig.

– Det har gjorts mycket arbete i det här. Det som det nu handlar om är att det behövs ett politiskt vägval, säger Hanna Hammarlund.

Hur jobbigt har de här svängningarna varit för er som tjänstemän?

– Det är så här det är att jobba i en politiskt styrd organisation. Man måste vara beredd att ställa om. Men nu måste vi veta hur vi ska gå vidare.

Tror du att de kommer att bli överens?

– Jag tror att man har två olika tankar. Vill man utveckla Kanalstaden så bygger man bort delar av den möjligheten, men hela politiken vill ju göra det bra för Motalaborna. Båda blocken är tydliga med att man inte bara bygger för IFK.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!