Skjuta pilar över nätet - en ny idé som höll

I helgen skulle Mjölby BS anordnat den årliga Mjölbyträffen. När det inte gick tog man ett nytt grepp och fick samtidigt bågskyttevärldens ögon på sig.

Rikard Dylander (närmast kameran) är tränare och vice ordförande i mjölby Bågskyttesällskap. Under lördagen anordnade man en tävling med deltagare från stora delar av landet, men som alla sköt på sina hemmabanor.

Rikard Dylander (närmast kameran) är tränare och vice ordförande i mjölby Bågskyttesällskap. Under lördagen anordnade man en tävling med deltagare från stora delar av landet, men som alla sköt på sina hemmabanor.

Foto: Peter Calen

Bågskytte2020-04-25 14:00

– Vi hade att välja på att ställa in helt eller hitta på en annan version. Och den här tävlingsformen har aldrig provats förut så det är många som är nyfikna på hur det ska fungera, säger Rikard Dylander, tränare och vice ordförande i Mjölby Bågskyttesällskap.

När man insåg att det inte skulle gå att arrangera tävlingen på med inbjudna skyttar väcktes idén om att bjuda in skyttar att delta, men att samtliga skulle skjuta på sina egna hemmabanor. Tävlingen döptes då till Mjölbys Cyberträff.

Via nätet och med hjälp av en speciell app på telefonen rapporteras sen resultatet in för de olika skyttarna som kunde följas av alla deltagare på nätet för att se hur man låg till.

– Systemet finns redan på sätt och vis, det vi nu gjort tillsammans med klubben i Helsingborg, är att utveckla ett sätt att rapportera från olika håll i landet. Det har aldrig gjorts förut, berättar Rikard Dylander.

Och intresset var stort. 101 skyttar från 23 klubbar, varav en skytt från en klubb i Norge, stod på startlinjen när tävlingen drogs igång vid ett givet klockslag.

– Vi har deltagare från Timrå i norr till Malmö i söder. Det ger så klart lite olika förutsättningar rent väder- och temperaturmässigt, men annars är det ju lika förutsättningar för alla.

Efter lite teknikstrul till en början satte tävlingen igång med sammanlagt 72 pilar.

– Efter tävlingen sänder vi sen en prisutdelning live på sociala medier, berättar Rickard Dylander. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!