Varför syns ingen sport i den här staden? – vakna Linköping

Bara så att ni vet. Det här är ingen reklamkampanj för sommarens två stora SM-tävlingar i Linköping. Inte alls.

LHC är stadens mest engagerande elitlag. Men det är sällan kommunen visar upp en tydlig stolthet över stadens absoluta elitlag.

LHC är stadens mest engagerande elitlag. Men det är sällan kommunen visar upp en tydlig stolthet över stadens absoluta elitlag.

Foto: Peter Holgersson

Sport2024-06-23 19:30
Det här är en krönika. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Men det skulle nog behövas, och det är ingen kritik mot arrangörsklubbarna och alla eldsjälar i CK Hymer eller Lass. Istället har jag den senaste veckan funderat ett gäng bassängslängder på hur dåliga Linköpings kommun är på att marknadsföra idrottsevenemang i staden.

Och det gäller alltifrån cykel- och sim-SM till stadens elitlag som LHC och LFC. 

SM-veckan för ett par år sedan var ett undantag. Då gick kommunen och Visit Linköping all-in på att uppmärksamma allt ifrån kanotpolo (en av veckans höjdpunkter) till rullskidstävlingar på Stora Torget.

Men nu. Har någon Linköpingsbo, utanför cykel- eller simklubbarna, eller för den delen vi som jobbar med sport, ens hört talas om att två SM avgörs i den här staden? 

När LHC eller LFC spelar match så sitter det luggslitna flaggor på Östgötatrafikens bussar. Det kändes kanske lite fräscht 2004. Men idag? Det behövs mer.

undefined
Klä in Folke i en LFC-tröja vetja? Sportens Erik Winell menar på att kommunen och Visit Linköping behöver bli mycket mer stolta över idrotten i staden. Det behövs!

Idrottsevenemang har en rätt så unik kraft i att de kan få människor från alla möjliga samhällsklasser, från Skäggetorp till Ekängen, att hitta något gemensamt att samlas kring. Ett elitlag med gulddrömmar, eller femtiotalet cyklister som kommer susande i nästan 70 kilometer i timmen. 

undefined
Juli 2022. Senaste gången Visit Linköping la upp något på Instagram om att det pågår idrottsevenemang i Linköping.

Efter åtta år som bosatt i Göteborg, och lika många år med marknadsföring som mitt stora fokus i både jobb och studier, kan jag bara konstatera att Linköping tyvärr ligger rätt så långt efter i det här med att som kommun inse värdet av sina idrottsevenemang. 

Oavsett om du gick på Avenyn en sensommardag, eller cyklade till Hisingen en sån där vidrig novemberdag när regnet blåser upp genom fotsulorna så syntes det att det var sport på gång. Affischer på spårvagnar, flaggor på varenda lyktstolpe, inlägg på Instagram om allt från Frölundas nästa match, till att det spelas en ungdomscup i innebandy kommande helg.

Senaste sportrelaterade inlägget på Visit Linköpings Instagram? 18:e juli 2022. Då summerades SM-veckan. Det har runnit en del vatten under Stångåns broar sen dess om man säger så. 

Linköpings kommuns sociala medier? Jovars. Man satte upp en LHC-halsduk runt Tage-statyn (en halsduk som visserligen togs ned direkt) i samband med slutspelet. Visst finns det aningen mer sport på kontot Linköping Live men annars är det inte mycket.  

Hallå eller (läs det gärna på bred göteborgska)! Det är dags att vakna Linköping. Från den här nivån behövs inte mycket för att det ska bli en markant skillnad. Sätt upp fräscha flaggor på Stora Torget. Och våga prata sport på sociala medier. Det går att göra oändligt mycket mer, men det är en början i alla fall.