– Vi behöver alla pengar vi kan få in och det här är ett sätt som vi hoppas mycket på, säger klubbdirektören Frida Andersson.
Hösten 2008 kom 9 413 åskådare till klassiska Folkungavallen för att se Linköpings FC förlora mot Marta & Co i stjärnfyllda Umeå (1–4). Minns ni? Nytt publikrekord i damallsvenskan – och ett rekord som fortfarande står sig. Nu, tolv år senare, väntar 5 september ett nytt allsvenskt möte mellan klubbarna och i coronapandemins spår siktar LFC på att utmana rekordet.
Fast då förstås virtuellt.
Målet är att nå upp till 10 000 sålda biljetter, vilket skulle ge klubben 250 000 kronor.
– Nästan direkt efter att vi gått ut med det gick företag in och köpte 200 biljetter. Så det var en bra start, säger Frida Andersson.
Som Sporten berättat tidigare bekymras LFC – just nu trea i tabellen – liksom många andra av ett tufft ekonomiskt läge och tills vidare är varje hemmamatch en tydlig förlustaffär med kostnader för bland annat hyra och domare.
Positivt för klubben är förra veckans besked om att det från och med oktober åter kan bli tillåtet att släppa in publik på arenorna. Det skulle betyda att LFC kan räkna in betydligt fler än 50 åskådare i båda toppmatcherna mot Rosengård (3 oktober) och Göteborg (7 november). Om än med starka restriktioner, med två meters avstånd och med besökarna spridda över hela arenan.
– Vi har gjort ett överslag och med tvåmetersregeln skulle vi kunna ta in upp emot 1 000 åskådare, säger Frida Andersson.
LFC möter närmast Örebro borta på lördag.