Hur svårt kan det här vara?

Antingen har man ett godkänt avgassystem på bilen eller så har man det inte.

Foto:

Sport2018-09-21 19:00

Behöver det vara svårare än så?

Självklart inte.

Om teamen vet om att de får använda system 1 eller system 2 och bestämmer sig för att använda system 3 så ska de givetvis straffas.

Om det är så tekniskt enkelt kan jag inte bedöma, det är långt över min kännedom om STCC.s reglemente. Men det kan inte vara så svårt för teamen att läsa och följa reglerna, så invecklade lär de inte vara.

Det sorgliga i den här soppan är att förarna är de som drabbas. Tillsammans med publiken och fansen.

På lördagseftermiddagen koras ettan, tvåan och trean i serien. Men vill det sig illa kan ta de veckor, kanske till och med månader, innan det här är avgjort och det är inte till gagn för någon.

Tvärtom.

STCC har nu delats i två läger, PWR Racing med teamchefen Daniel Haglöf i spetsen mot Mattias Andersson enmansteam och West Coast racing med sina tre bilar.

Mitt emellan står resten av startfältet och säger ingenting.

Jag måste säga att jag förstår Mattias Andersson, att han överklagar. För beslutet att häva diskningen av PWR racing på grund av så luddiga omständigheter som vi fått läsa om luktar inget gott.

Att fallet blir extra uppmärksammat beror förstås på att Mikaela Åhlin-Kottulinksy är den som hamnar i kläm, att det är den historiska första kvinnliga segraren som kastas fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan.

Men den som vill göra det här till en könsfråga är ordentligt illa ute. I racing tävlar man som kvinna under samma förutsättningar, det får man aldrig glömma bort.

Att rättvisan till slut segrar i den här soppan är det viktigaste.

Hur utfallet än blir.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!