"Finns omrÄden dÀr vi Àr lÄngt efter i sÀkerheten"

Rallysporten har en hel del att göra pÄ sÀkerhetsomrÄdet. Det sÀger Janne Rydh, ordförande i rallyutskottet.

Rallysporten Àr sÀker, men det finns alltid mer att göra. Det sÀger rallyutskottets ordförande Janne Rydh.

Rallysporten Àr sÀker, men det finns alltid mer att göra. Det sÀger rallyutskottets ordförande Janne Rydh.

Foto: Peter Calen/arkiv

Rally2020-09-15 18:00

– Det finns omrĂ„den dĂ€r vi Ă€r bra, men det finns ocksĂ„ omrĂ„den dĂ€r vi ligger lĂ„ngt efter mĂ„nga lĂ€nder.

Ordet sÀkerhet inom sporten Àr vÀldigt brett. Den personliga sÀkerheten för förare och kartlÀsare, sÀkerheten mellan deltagare och publik och sÀkerheten i arrangemanget.

UngefÀr sÄ.

– Jag anser att vi ligger ganska lĂ„ngt framme i den personliga sĂ€kerheten i bilarna, Ă€ven om det förstĂ„s skiljer sig en del i kraven pĂ„ lokal nivĂ„ jĂ€mfört med större internationella tĂ€vlingar. Det internationella förbundet FIA driver ett vĂ€ldigt hĂ„rt sĂ€kerhetsarbete som vi i Sverige till stora delar inför. Men mĂ„nga saker Ă€r förenat med stora kostnader för deltagarna och dĂ„ blir det ofta en avvĂ€gning.

Han har ett exempel.

– SĂ€kerheten för deltagarna har utvecklats mycket de senaste tio Ă„ren. Framförallt skulle jag sĂ€ga att burkonstruktionen i bilarna Ă€r betydligt bĂ€ttre idag och det finns mĂ„nga tillverkare som verkligen vet vad de hĂ„ller pĂ„ med. En detalj dĂ€r Ă€r det skyddsmaterial som sitter pĂ„ buren, som ska lindra smĂ€llar mellan förarnas hjĂ€lm och de stenhĂ„rda rören. En utrustning som Ă€r dyr, men oerhört effektiv.

DÀremot, sÀger han, har förare och kartlÀsare en hel del att lÀra sig nÀr det gÀller att anvÀnda den egna sÀkerheten rÀtt.

– Att stĂ€lla in sina stolar, bĂ€lten och övrig utrustning pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt Ă€r oerhört viktigt. Det slarvas för mycket. Om man har en overall pĂ„ sig men Ă€ndĂ„ kavlar upp Ă€rmarna Ă€r ju skyddet borta. Och det hĂ€nder alltför ofta att man inte anvĂ€nder handskar trots att det stĂ„r i reglerna.

I de hÀr delarna ligger Sverige ÀndÄ ganska lÄngt framme sÀger Janne Rydh. Men det finns ett omrÄde dÀr man slÀpar betydligt.

– MĂ„nga lĂ€nder Ă€r lĂ„ngt före oss nĂ€r det gĂ€ller den övergripande sĂ€kerhetsnivĂ„n i arrangemanget av en tĂ€vling. 

Han sÀger bland annat att teknik som finns anvÀnds mycket mer frekvent i mÄnga andra lÀnder.

– Jag vet att man i East Sweden rally i Linköping anvĂ€nde en metod för att gps-övervaka fordonen pĂ„ strĂ€cka för att ha full koll pĂ„ var de Ă€r. Den tekniken har anvĂ€nds lĂ€nge i mĂ„nga tĂ€vlingar utomlands och det finns absolut en utvecklingspotential i vĂ„ra svenska tĂ€vlingar.

En debatt har ocksÄ blossat upp om förarnas sÀkerhet vid publikfria tÀvlingar.

– Publiken gör ofta mycket viktiga insatser nĂ€r det hĂ€nder nĂ„got, men man kan inte förlita sig pĂ„ det. Arrangören ska ha tillrĂ€ckligt bra sĂ€kerhet Ă€ndĂ„. 

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!