â Det finns omrĂ„den dĂ€r vi Ă€r bra, men det finns ocksĂ„ omrĂ„den dĂ€r vi ligger lĂ„ngt efter mĂ„nga lĂ€nder.
Ordet sÀkerhet inom sporten Àr vÀldigt brett. Den personliga sÀkerheten för förare och kartlÀsare, sÀkerheten mellan deltagare och publik och sÀkerheten i arrangemanget.
UngefÀr sÄ.
â Jag anser att vi ligger ganska lĂ„ngt framme i den personliga sĂ€kerheten i bilarna, Ă€ven om det förstĂ„s skiljer sig en del i kraven pĂ„ lokal nivĂ„ jĂ€mfört med större internationella tĂ€vlingar. Det internationella förbundet FIA driver ett vĂ€ldigt hĂ„rt sĂ€kerhetsarbete som vi i Sverige till stora delar inför. Men mĂ„nga saker Ă€r förenat med stora kostnader för deltagarna och dĂ„ blir det ofta en avvĂ€gning.
Han har ett exempel.
â SĂ€kerheten för deltagarna har utvecklats mycket de senaste tio Ă„ren. Framförallt skulle jag sĂ€ga att burkonstruktionen i bilarna Ă€r betydligt bĂ€ttre idag och det finns mĂ„nga tillverkare som verkligen vet vad de hĂ„ller pĂ„ med. En detalj dĂ€r Ă€r det skyddsmaterial som sitter pĂ„ buren, som ska lindra smĂ€llar mellan förarnas hjĂ€lm och de stenhĂ„rda rören. En utrustning som Ă€r dyr, men oerhört effektiv.
DÀremot, sÀger han, har förare och kartlÀsare en hel del att lÀra sig nÀr det gÀller att anvÀnda den egna sÀkerheten rÀtt.
â Att stĂ€lla in sina stolar, bĂ€lten och övrig utrustning pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt Ă€r oerhört viktigt. Det slarvas för mycket. Om man har en overall pĂ„ sig men Ă€ndĂ„ kavlar upp Ă€rmarna Ă€r ju skyddet borta. Och det hĂ€nder alltför ofta att man inte anvĂ€nder handskar trots att det stĂ„r i reglerna.
I de hÀr delarna ligger Sverige ÀndÄ ganska lÄngt framme sÀger Janne Rydh. Men det finns ett omrÄde dÀr man slÀpar betydligt.
â MĂ„nga lĂ€nder Ă€r lĂ„ngt före oss nĂ€r det gĂ€ller den övergripande sĂ€kerhetsnivĂ„n i arrangemanget av en tĂ€vling.
Han sÀger bland annat att teknik som finns anvÀnds mycket mer frekvent i mÄnga andra lÀnder.
â Jag vet att man i East Sweden rally i Linköping anvĂ€nde en metod för att gps-övervaka fordonen pĂ„ strĂ€cka för att ha full koll pĂ„ var de Ă€r. Den tekniken har anvĂ€nds lĂ€nge i mĂ„nga tĂ€vlingar utomlands och det finns absolut en utvecklingspotential i vĂ„ra svenska tĂ€vlingar.
En debatt har ocksÄ blossat upp om förarnas sÀkerhet vid publikfria tÀvlingar.
â Publiken gör ofta mycket viktiga insatser nĂ€r det hĂ€nder nĂ„got, men man kan inte förlita sig pĂ„ det. Arrangören ska ha tillrĂ€ckligt bra sĂ€kerhet Ă€ndĂ„.