Låt oss ta ett rejält tag om begreppet "jänkarvagn"; denna sulkymodell som gör så stor skillnad för många hästar. För det gör det besvisligen! Att få se det först i provstarten eller få höra efter loppet att det var första gången - det irriterar spelare in absurdum. I synnerhet på de stora streckspelen med V75 i spetsen. Kan man enkelt anmäla om hästarna ska tävla med skor eller inte så ska det inte vara något problem att även få till fungerande sulky-information. Alltså: Vilken typ av sulky har använts i de tidigare starterna och vilken sitter på i det aktuella loppet? Visst förstärks känslan av att trav alltmer blir en materialsport men i så fall är vi redan där - det är knappast informationens fel! Om alla har tillgång till samma information är det sedan upp till var och en hur man värderar respektive hästs chanser. Vissa banor har på eget initiativ försökt rapportera men här krävs centrala regler och ett upplägg alla är med på.
Precis som att aluminiumskor och järnskor är som dag och natt för många hästar så skiljer sig vagnarna från varandra. Det är inte bara "vanlig" eller "jänkarvagn" (emellanåt även kallad bike) utan det finns mellanting och olika varianter. Där får man helt enkelt komma fram till vad som faller under begreppet och vad som inte gör det. De ursprungliga amerikanska modellerna ger i regel allra störst effekt men det finns också nordiska varianter med samma grundprincip. Den största utväxlingen får man i regel när hästen i fråga springer i ledningen, eller åtminstone utan en häst framför sig, samt i högt tempo. Precis som med barfotakörning så passar vissa hästar bättre med denna sulky och det är även så att det skiljer sig emellan kuskarna. En del trivs inte alls med körstilen medan andra har det som en av sina styrkor. En detalj man kan ta med sig är att det sällan är optimalt att "ta upp" hästen på upploppet. Räkna således med högt tempo hela vägen om kusken får välja.
Kortfattade tips till Jägersros V75:a men jag vill knyta an till dagens tema. Hedershästen 8 Spring Erom (V75-3) ska nämligen tävla med en jänkarvagn för första gången någonsin - efter 104 starter med en vanlig sulky... Det blir den svenska varianten men onekligen en spännande nyhet på en tolvåring i en av karriärens sista starter. Björn Goop kör den här gången och duon vann V75 tillsammans tidigare i år. Med alltför tuff körning mellan den normalt svårslagna favoritduon blir Spring Erom farlig över upploppet till blott sex procent. Spiken 2 Global Trust (V75-5) har en klassisk sulky men kapacitet som vida överstiger konkurrenternas här i klass 2. Ja, 11 Rolex Broline är också ett löfte som nu tävlar utan skor på hovarna. Spår 11 är dock ett stort handikapp på Jägersro; Global Trust lär sitta före hela loppet och att kontrollera värsta konkurrenten ifrån dödens är nog inte så dumt.