– Det är klart att vi vill ha det igen. Vi ska bara kolla ekonomin med kommunen och väderprognosen med SMHI, säger projektledaren Anders Thorén.
Han skrattar, men blir mer allvarlig när han säger:
– Jag vet att det är öppet att söka från 2026 och framåt. Nu ska vi prata ihop oss under hösten. Det var första gången som vi genomförde ett så här stort evenemang och det kommer vi kommer att ha stor nytta av framåt.
På uppdrag av RF och Linköpings kommun har Upplevelseinstitutet gjort en omfattande utvärdering av SM-veckan som nu är klar. Analysen visar bland annat på en stark turistekonomisk omsättning för evenemanget, högt betyg för Linköping som värdstad och två miljoner tittare på tv-sändningarna.
Enligt institutets beräkningar besöktes veckan av 67 600 personer, varav 64 procent var Linköpingsbor och 36 procent turister. Av Linköpings invånare beräknas en dryg fjärdedel ha besökt minst något arrangemang och den turistekonomiska omsättningen uppgick till hela 80 miljoner kronor.
Besökarna gav toppbetyg till Linköping som värdstad med snittet 4,5 på en femgradig skala.
Det är högsta betyget för en sommarvecka någonsin.
SVT:s tittarsiffror för SM-veckan landade på två miljoner. Flest tittare under vardagarna hade rally och crosskart och flest tittare under helgen hade orientering och skateboardslalom.
– Ur tv-synpunkt håller jag det som bästa SM-veckan hittills. Det innebär att en femtedel av Sveriges befolkning har sett något från veckan, säger SVT:s projektledare Ulf Nilsson i ett pressmeddelande.