– Jag är förvånad. Jag trodde att det skulle komma betydligt fler. Sen har det väl varit lite speciella avsparkstider med matcher som krockar med skolavslutningar och studenter, konstaterar Martin Siggesjö, ordförande i Åtvidabergs FF och fortsätter:
– Jag vet inte om folk har vant sig vid att sitta hemma och se matcherna på tv. Sen finns det säkert en del som har en stor respekt för covid-19 och inte vill komma på grund av det.
ÅFF har sedan det tilläts 500 åskådare spelat tre hemmamatcher. 468, 330 och 339 åskådare har noterats. Endast en match nådde taket på 500, men den spelades på Linköping Arena och mot Linköping City.
– Det är väl den enda matchen som vi har nått taket. Jag tror att många väljer att kolla på EM istället för att se en match här. Speciellt när vi har varit så långt ner i tabellen, berättar Labinot Grainca, ordförande i City.
Men Grainca tror ändå att det finns ett stort sug för att se fotboll på Linköping arena.
– Med mer lättnader så kommer det komma fler folk. Det i kombination med att vi gör bättre resultat hoppas jag gör att fler kommer och stöttar oss. Det behöver vi.
ÅFF ser även de hoppfullt på att restriktionerna nu går från 500 åskådare till ett tak på 3 000.
– Jag tror inte att vi kommer komma upp till 3 000 åskådare i division 1. Men i höst hoppas jag på upp emot tusen åskådare om vi går bättre i tabellen, säger Siggesjö som tillägger att klubben har planer på att i höst dra igång aktiviteter just för att locka publiken tillbaka till Kopparvallen.
Ett lag som går åt motsatt håll och som haft "lapp på luckan" är Linköpings FC. Två matcher har laget spelat på hemmaplan efter den första juni. Båda har varit fullsatta.
– Vi har gjort allt vi har kunnat. Vi har trummat på bra på sociala medier. Vi har lagt in extra annonser och försökt att vara synliga med budskapet att äntligen får vi ses igen, säger Peter Green, marknadschef i LFC, som dock menar att läget är speciellt.
– Det är mycket konkurrens. Många har vant sig vid att sitta hemma. Sen har det gått ett och ett halvt år utan att få gå på idrott och kultur. Det och att vi parallellt har ett herr-EM innebär unika förutsättningar.
En annan, oftast publikdragande, klubb är Piraterna. Motalas speedwaystolthet har också haft det tufft att locka sina fans.
– Det är klart att det är långt ifrån vad vi har hoppats på. Jag tror att mycket beror på att vår publik är van vid att ha det på sitt sätt. Man kommer till Dunteberget med en tältstol, sitt fika och får sitta där man alltid suttit, med sina kompisar som man alltid sitter bredvid, berättar Daniel Davidsson, lagledare och marknadschef för Piraterna.
Ett coronasäkrat sätt att köpa sina biljetter sägs vara en annan orsak till de trista publiksiffrorna.
– Vi har haft ett förbokningssystem för att ha koll på att vi inte blir fler än 500. Det gör också att folk tror att det inte finns biljetter kvar och att de kan behöva vända vid grinden för att det är fullt, men så har det ju inte varit, säger Davidsson.
Att taket nu lyfts till 3 000 tror Davidsson kommer ha en stor effekt på publiksiffran.
– Jag tror inte riktigt att vi kan ta in 3 000, det är också en bra bit över vårt snitt, men jag tror på många fler åskådare. Med 3 000 som tak behöver ingen vara orolig för att den ska behöva vända vid grinden, avslutar Davidsson.