Åres varumärkesarbete snöar bort

Åre skulle stärka varumärket och positionera sig bland de exklusiva vinterorterna. Men efter tre inställda VM-dagar börjar oron komma. Åre ville egentligen byta tid med längd-VM av väderskäl, men fick nej.

Åre2007-02-05 00:00

Åre skulle stärka varumärket och positionera sig bland de exklusiva vinterorterna.

Men efter regnet kom stormen, det täta diset och blöt snö.

Det blev inställt för tredje dagen i rad och nu börjar oron komma krypande.

Åre-bolagets vd, Lasse Lindqvist, beskriver sin sinnesstämning som "professionellt lugn". Det är en attityd han delar med ledningen i Fis, det internationella skidförbundet, som än en gång måste rada upp sig för en presskonferens om schematrixande och vädertjafs på ett VM som inletts på sämsta tänkbara sätt.

Om det skulle bli inställt även under tisdagen? Tja, det finns en gräns när vi måste göra lite större ingrepp, säger Lasse Lindqvist.

Då kan arrangörerna tvingas till "alternativa alternativplaner". Då handlar det om att dubblera mera och kanske få in fler kvällstävlingar.

De lopp som inte körts den 18 februari är obönhörligen strukna från VM.

Dubblering blir det redan på tisdagen, då herrarna kör sin från måndagen, och lördagen, uppskjutna super-G på förmiddagen. Damerna kör ett par timmar senare sin super-G, uppskjuten från i lördags.

Och det finns knappt några marginaler alls för förskjutningar.

Det är ingen panik än, men nu måste vi få i gång det här VM:et, säger Fis-ordföranden Gian Franco Kasper.

Lasse Lindqvist betonar att arrangörerna är flexibla och kan fixa vilka lösningar som helst. När, och om, nu vädret så tillåter.

Problemet är olika samarbetspartners. Alltför djärva omkastningar ställer till med problem för tv-bolagen.

Det ligger inte på vårt bord, vi kan inte vi förlora några pengar på det här, säger Lasse Lindqvist till TT.
Fis har sålt alla rättigheter till EBU, och det blir en förhandlingsfråga dem emellan.

TT: Hur är det med era sponsorer, de har ju knappast fått valuta för pengarna?

Det är förvånansvärt lugnt, än så länge.
Men det pågår ju också olika aktiviteter för dem hela tiden.

TT: Åre skulle sättas på kartan och varumärket stärkas, det här är knappast en bra reklam för skidorten?

Ingen har kunnat undvika att konstatera vilken bristvara snö är ute i hela Europa, säger Lasse Lindqvist.
Här finns snö och den turistiska skidåkningen pågår oavsett om det är tävling eller ej, det må blåsa eller vara kallt. Åre har fortfarande norra Europas bästa varumärke som alpin skidort.

Arrangörerna befarade emellertid redan i ett tidigt skede att vädret skulle kunna ställa till med problem, och i ansökan undersöktes möjligheten att få byta veckor med längdskid-VM i Sapporo, som avlöser alpina VM.

Men det blev nobben av Fis.

Det här styrs av kommersiella krafter och EBU:s möjligheter att sända, säger Lasse Lindqvist.

TT: Men anledningen till att ni ville ha VM:et senare var risken för dåligt väder?

Ja.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om