Fjärrvärme + cykelväg = sant?

Ett samarbete mellan MSE och kommunen kan leda till att det byggs en cykelväg mellan Mjölby och Väderstad.

Lena Svensk, vd på MSE, och Cecila Burenby, kommunalråd (S) tror på ett samarbete som skulle koppla ihop Mjölby och väderstad  -- för cyklister och för fjärrvärme.

Lena Svensk, vd på MSE, och Cecila Burenby, kommunalråd (S) tror på ett samarbete som skulle koppla ihop Mjölby och väderstad -- för cyklister och för fjärrvärme.

Foto: Sune Johansson

Mjölby2019-04-06 13:30

MSE (Mjölby Svartådalens Energi AB) har planer på att bygga fjärrvärme mellan Mjölby och Väderstad och att ansluta fjärvärmenätet där till kraftvärmeverket i Mjölby.

– Det finns inget beslut om den saken men vi undersöker möjligheterna. Det vi jobbar med nu är vilken sträckning det i så fall kan bli, säger Lena Svensk.

Det finns två alternativ. Rakast och kortast vore att gräva längs den gamla järnvägsbanken, den så kallade Hästholmenbanan, vars bank finns kvar i stort sett hela vägen mellan Mjölby och Väderstad. Det andra alternativet är att gräva längs gamla E4.

Samtidigt har frågan väckts i medborgarförslag om att kommunen borde bygga cykelväg till Hogstad och Väderstad. Och att detta skulle kunna åstadkommas genom att rusta upp den gamla järnvägsbanken.

– Vi tittar också på vad kostnaden blir och om det skulle gå att samordna investeringen med kommunen om man vill bygga cykelväg, säger Lena Svensk.

Kommunstyrelsens ordförande Cecilia Burenby (S) hoppas på ett sådant samarbete.

– Det vore utmärkt att kunna få in två miljöprojekt i samma. Frågan om cykelväg har funnits med ett tag och detta kunde minska kostnaderna, säger hon.

Kommunens byggen av cykelväg samfinansieras tillsammans med Trafikverket. Det normala är att man delar lika på kostnaden. Men en lösning på Hästholmenbanan har Trafikverket sagt nej till att bidra till. Där vill man rent principiellt bygga längs landsvägen.

Trafikverket avser att utreda sträckans förutsättningar, liksom andra önskemål från kommunen. Nästa år väntas de kunna presentera en priolista med uppgifter om vilka projekt man kan tänka sig att samfinansiera.

Trafikverkets kostnadsberäkning när det gäller att bygga cykelväg längs med en riksväg landar på 5 000 kronor per löpmeter, en siffra som Mjölby kommun inte uppfattar som rimlig. För eventuell belysning på en cykelväg tillkommer dessutom cirka 600 kronor per meter.

– Det är ju helt orimligt och det tror jag alla inser. Det här behöver utredas ytterligare. Det måste i så fall hittas andra lösningar, menar tekniska nämndens ordförande Anna-Lena Sörensson (S).

En sådan lösning skulle kunna vara att dela på byggkostnader med MSE och samordna anläggningsarbetet.

– Det är viktigt för oss att klarlägga frågan om samordning för det påverkar ju valet av sträckning. Och det påverkar även de ekonomiska förutsättningarna. Det vore roligt och spännande om vi kunde göra det, menar Lena Svensk.

För en annan lantlig cykelväg ser det mer mörkt ut. Mjölbys politiker har visserligen beslutat att bygga cykelväg från Mantorp, via Viby till Sjögestad hotell vid kommungränsen.

Det är ett projekt som varit på tapeten i många år och som ursprungligen var tänkt som ett trepartssamarbete med Trafikverket och Linköpings kommun om att binda ihop städerna Linköping och Mjölby med en obruten cykelväg. Idag fattas biten Mantorp–Sjögestad.

Linköping har som svar på ett medborgarförslag sagt nej, och därmed prioriterar inte heller Trafikverket projektet. I Mjölby kommun finns dock ett politiskt beslut att bygga. 2,5 miljoner har budgeterats för att täcka halva kostnaden av Mjölbys del. Med Trafikverkets kalkyl skulle inte de pengarna räcka ens om Trafikverket sa ja till medfinansiering.

– Vi har inte gett upp där heller. Senast för några dagar sedan tog jag upp frågan med Linköping, säger Cecilia Burenby

Cykelvägar på landet

Kommunen har gjort trafikmätningar på cykelvägarna till Sya, Mantorp och Skänninge:

Mjölby-Sya: 92 passager/dag. Sya-Mantorp: 81 passager/dag och Mjölby-Skänninge: 36 passager/dag i genomsnitt.

Den nya sträckan vid Grönlund kostade ca 3000 kr/m, men där ingick omfattande sprängningsarbeten.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!