Swishbetalning blir dyrt för föreningar

1 juli 2017 05:55

Under midsommarhelgen arrangerade Vikingstad Sportklubb det traditionsenliga firandet på Vallen. Med enbart ideella krafter bidrog vi som förening med firandet till lokalsamhället samtidigt som klubben fick ett behövligt tillskott till kassan via kioskförsäljning och lotterier.

Vi har Swedbank som bankleverantör. Det fungerar bra med utmärkta tjänster för bokföring online med mera. Ändå är det något som skaver. Känslan att någon tjänar väldigt mycket pengar på det engagemang och den tid som våra medlemmar lägger ned. Vi hade en försäljning på cirka 7 000 kronor via Swish. På varje transaktion betalar vi en fast avgift om 1:50 oavsett belopp. Detta blir väldigt mycket för de många småbelopp som vi ofta har. Köper man en glass för 15 kronor går 10 procent till Swedbank, eller uppemot 25 procent av vinsten.

Så vi gratulerar gärna Swedbank till en inkomstrik midsommarhelg – det är säkert tusentals föreningar som är i samma situation som vi. Problemet är inte produkten Swish – det är en bra betallösning. Problemet är inte heller att ni tjänar pengar på Swish, det är okej. Problemet är att prissättningen blir helt absurd för oss som ideell förening.

Vi har därför två frågor till Swedbank: tycker ni det är rimligt att ha en fast avgift på 1:50 på småtransaktioner för ideella föreningar och därmed ta en stor andel intäkterna som annars går till verksamheten? Kan Swedbank tänka sig att ta ett aktivt ledarskap i denna fråga och bjuda in föreningslivet för att hitta en konstruktiv lösning?

Björn Immerstrand

ordförande Vikingstad SK

Henrik Persson

kassör

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!