Bristande kommunikation gjorde orten sårbar

Att masten skulle uppgraderas hade Telia meddelat, men inte exakt när. Det medförde problem för bland annat campingen i Ydrefors.

Liv och Lars Malmhaug stannade tre dagar extra mot vad de hade tänkt, för att hjälpa campingen.

Liv och Lars Malmhaug stannade tre dagar extra mot vad de hade tänkt, för att hjälpa campingen.

Foto: Anna-Karin Karlsson

Ydrefors2022-08-16 17:00

Siw Mattiasson har varit campingvärd i Ydrefors i sommar. Då skötte hon bokningar, servade gästerna, och tog betalt på campingen. Så långt det nu blev möjligt. Hon bor sex månader i en sommarstuga i närheten av campingen. 

– Jag upptäckte klockan tio i onsdags att det inte gick att ringa. Jag cyklade runt och hörde efter om det var någon annan som hade problem och det visade sig vara lika dött för alla, säger Siw.

Campingen i Ydrefors är väldigt populär, då det är lugnt och stillsamt där. Så populärt att det emellanåt varit helt fullbelagt så de har fått säga ifrån vid bokningar. Nu gick det inte att ringa till campingtelefonen för att kolla det och att boka. Inte heller gick det att nås via mail. All datatrafik var nedkopplad.

Masten skulle få en uppgradering på 4G-nätet och förberedas för ett framtida 5G-nät.

– Självklart är vi tacksamma för att man uppgraderar masten. Vi önskar bara att vi fått veta innan, exakt när det skulle ske, så vi hade kunnat lägga ut på hemsidan att det inte skulle gå att boka under några dagar, men att folk var välkomna ändå. Nu missade vi de bokningarna dessvärre, då samtalen inte gick fram.

På Telias hemsida står det att arbetet skulle ta sin början vecka 25 i Kinda. 

– Största tacksamheten ligger ändå i att det inte var något drunkningstillbud eller hjärtproblem i helgen, då vi inte vet om larmnumret fungerat ändå, tillägger Siw.

På torsdagen fick Siw ta bilen till Vimmerby för att kunna ringa Telias support, och för att kunna nå de andra i styrelsen som var på semester på annan ort.

– Gästerna blev inte lidande, några stannade till och med lite längre bara för att hjälpa oss, då det inte gick att ta betalt. Jag cyklade runt och berättade för dem hur det låg till så jag har fått bra med motion förra veckan, skrattar Siw.

Inte förrän kl 17:20 på fredagen kopplades det igång igen.

– Vi på landsbygden är ju vana att klara oss själva, men telefon behöver vi.

Telias presschef Irene Krohn bemöter kritiken via mejl.

"Tyvärr fick de boende i området ingen information om den planerade nätmoderniseringen på grund av ett misstag i våra rutiner – vilket vi uppriktigt beklagar. I normala fall informeras både boende, företag och kommuner inför den här typen av arbete. När det gäller 112, så kopplas samtal över till andra operatörer, om de har täckning i området, vilket ska finnas här."  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!