– Hej, Sofia!
Det är en elev på Ydreskolan som gläntat på en ytterdörr och lutat sig ut för att hälsa på rektor Sofia Ydrefors som passerar. På vägen fram till oss stannar hon till för att samtala med ytterligare en elev.
Utifrån ser stämningen ut att vara varm och familjär på skolan. Kanske är det en av anledningarna till att Ydre utsetts till den näst bästa skolkommunen i Östergötland? Det är i alla fall en av de grejerna som Sofia Ydrefors, rektor sedan ett och ett halvt år tillbaka, är allra mest stolt över när det kommer till skolan.
– Jag är jättestolt över skolan, det arbete som personalen gör och våra elever som är trevliga, duktiga och ambitiösa, säger hon leende, men tillägger snart:
– Sedan har vi självklart våra utmaningar, men de jobbar vi med hela tiden.
Vad är det för utmaningar du syftar till?
– Vi har ett värdegrundsarbete som vi jobbar med, som handlar om alla människors lika värde, och där har det väl kommit fram att vi kan behöva jobba lite med HBTQ-frågor, till exempel.
Är det någon på skolan som blivit utsatt?
– Nej, inte alls. Det handlar bara om att vi behöver prata mer om det.
Sofia Ydrefors är stolt över skolans placering i Lärarförbundets skolrankning 2021, men samtidigt ödmjuk inför resultatet.
– Ydreskolan är en liten skola och statistik slår ju ganska ojämnt när det är väldigt få elever med i underlaget.
Finns det risk för att elever som har det svårt i skolan drunknar i den här statistiken, där Ydre bedöms vara en så pass bra skolkommun?
– Nej, det är ingen elev som drunknar här, just för att det är få elever, engagerad personal och vi följer upp eleverna på individbasis. Det kan vi ju göra just för att det är en liten skola. På en stor skola kanske man snarare kollar på grupper av elever. Märker vi att en elev har svårigheter att få betyg i ett ämne, då sätter vi in åtgärder direkt. Elever blir mer synliga på en liten skola.
Torbjörn Krig är en av skolans lärare. Det har han varit i drygt 20 år. Han undervisar i matematik, fysik och teknik. Även han är nöjd med skolmiljön på Ydreskolan.
– Det här är en väldigt trygg och lugn skola, upplever jag det som. Vi har, precis som alla, våra problem att jobba med, men jag tror det är en styrka att skolan är så liten. Vi ser alla.
Ydre kommun ligger på plats 2 av 290 i 2021 års skolrankning när det kommer till andel elever som i årskurs nio är godkända i alla ämnen. Vad tänker du om det?
– Det är jätteviktigt att lägga tid och resurser på att alla ska nå E, men det är viktigt att utmana och se även de som har det lätt för sig i skolan. Det har ju med individanpassning att göra, att se alla elever och utmana dem för att de ska komma vidare.
Snart kommer fem niondeklassare gående över skolgården för att ge sin bild av skolan. Det är Maja Aztor, Leah Ljungkvist, Agnes Fridlund, Nora Hultgren och Lisa Karlsson.
– Jag tycker att det här är en ganska bra skola, säger Leah Ljungkvist.
Hon får medhåll från samtliga tjejer.
– Det är väldigt små klasser och det blir lätt så att alla håller ihop. Vi har heller inte mycket prov och alla lärare har tid för oss. Det blir aldrig stressigt. Vi får bara ha två prov i veckan så man har tid att göra bra ifrån sig, säger Agnes Fridlund.
Tillsammans börjar tjejerna fundera över potentiella förbättringsområden för skolan.
– Är alla lärare utbildade?
Frågan kommer från Maja Astor. Vi kikar på skolrankningen på Lärarförbundets hemsida, där det visar sig att Ydre kommun låg på plats 173 av 290 i 2021 års rankning när det kom till utbildade lärare. Året dessförrinnan, 2020, låg kommunen på plats 209.
Alltså har en förbättring skett, men placeringen kunde varit bättre. Det konstaterar tjejerna.
– Vissa har erfarenhet som väger upp, men de som inte har det, då? Ibland kan man känna att vissa lärare inte borde kunna sätta betyg, om de inte är utbildade, har jobbat länge eller känner oss så bra, spekulerar Leah Ljungkvist.
Överlag är tjejerna dock nöjda med sin skola – och med lärarna.
– Lärarna här jobbar väldigt hårt med de elever som behöver hjälp och de vill att alla ska få godkänt, säger Leah Ljungkvist.
Nora Hultgren nickar, tillägger:
– Ja, det finns lärare som sitter kvar när skolan har slutat och hjälper till för att man ska bli godkänd i ett visst ämne.
Varför då, tror ni?
– Det kanske är för att de lär känna oss på ett annat sätt när det är så små klasser, spekulerar Agnes Fridlund.