Enligt förslaget ska linje 630 mellan Österbymo och Tranås få 14 dubbelturer på vardagarna, istället för dagens tolv. Något som Tranås Tidning först rapporterade om.
Östgötatrafikens trafikutvecklare Fredrik Sunnergren berättar.
– Vi ser kontinuerligt över trafiken så att den är så effektiv och måluppfyllande som möjligt. I det här fallet var uppdraget att med de givna resurserna se över hur vi kan göra så bra trafik som möjligt.
För att frigöra tillgängliga bussar ska de, enligt förslaget, skära ner turerna från Österbymo till Eksjö från fem till fyra. Detta då de har betydligt färre kollektivresenärer dit än till Tranås. I fjol hade de 11 000 resor till Eksjö och 70 000 till Tranås.
– Bussen kan bara vara på ett ställe samtidigt och då vi har ett väldigt litet resande mellan Österbymo och Eksjö vill vi omfördela resurserna så att vi får loss ett fordon.
Fredrik ser även en möjlighet att locka fler pendlare i och med förändringen.
– Vi skulle säkert kunna öka med 10 000 fler till Tranås. Det är därför vi föreslår detta för att hitta nya grupper som vi tror det finns potential i att vilja pendla. Då behöver vi ha ett bättre utbud som är mer anpassat till exempelvis arbetstider.
Det närmaste stora sjukhuset för Ydreborna ligger i Eksjö, är det något ni tagit i beaktning?
– Man kan säga så här. Om det inte hade varit för att Ydreborna hänvisas till Eksjö Lasarett är det nog inte helt säkert att det skulle finnas busstrafik mellan kommunerna överhuvudtaget. Den busstrafik som finns mellan Österbymo och Eksjö är till stor del motiverad av detta, men också att det finns vissa gymnasieutbildningar i Eksjö som inte finns i Tranås.
Utöver trafikändringar innehåller förslaget även vissa infrastruktursatsningar där bland annat vissa hållplatser ska byggas om. Förslaget ligger på remiss hos samtliga tre berörda kommuner.
Om förslaget går igenom implementeras den nya tidtabellen först sommaren 2026. Detta då beslutet måste förankras politiskt samt att de måste lägga beställningar hos trafikföretagen.