Kommunen spelar in reklamfilm: "Roligt om det blir några skratt"

Som ett led i marknadsföringen av Ydre har kommunen spelat in två reklamfilmer. Men de spelades inte in i Ydre. Meningen är att folk ska lockas av hemligheten med den lilla kommunen i Östergötland.

Oskar Skott, creative director på Markus reklambyrå, och Malin Hansson, kommunikations- och näringslivsstrateg på Ydre kommun, tror att dessa reklamfilmer kommer att sticka ut i flödet.

Oskar Skott, creative director på Markus reklambyrå, och Malin Hansson, kommunikations- och näringslivsstrateg på Ydre kommun, tror att dessa reklamfilmer kommer att sticka ut i flödet.

Foto: Märta Svensson

Ydre2024-09-15 12:00

– Tanken är att sätta Ydre på kartan på ett komisk och lättsamt sätt, och förhoppningsvis få lite fler invånare, säger Malin Hansson.

Ydre kommuns ledningsgrupp fick i uppdrag att marknadsföra Ydre, och diskuterade vad som kunde vara ett bra sätt. Malin Hansson fick ansvaret att ta fram ett förslag. Hon kom fram till att en rörlig reklamkampanj vore ett bra sätt att använda de medel de blivit tilldelade.

Hur mycket pengar handlar det om?

– Vi har fått 300 000 kronor i politiskt tillsatta medel. Man kan förstås ha olika åsikter om det, om filmerna är värda det eller inte.

Det viktiga är att folk ska bli nyfikna och först komma och besöka Ydre, menar Malin Hansson.

– Sedan, i framtiden, vill de kanske flytta hit.

Reklamfilmerna är en del i ett projekt att sprida varumärket Ydre, och de finns på sociala medier så som Youtube, Tiktok och Facebook.

– Trots att vi är en liten kommun så vill vi visa att vi är moderna och att vi hänger med i svängarna, säger Malin Hansson.

Ydre kommun har tagit fram en värdskapsstrategi i marknadsföringssyfte. Det är "Ydre, Östergötlands hemlighet", ett budskap som är i fokus för filmerna. 

Oskar Skott är creative director på Markus reklambyrå. Företaget fick i uppgift att producera reklamfilmer för Ydre kommun, som de spelade in i Linköping. De ville att inspelningsplatsen, som var en innergård i Ramshäll, skulle kännas som utkanten av en storstad. Det är där Ydre kommun tror att målgruppen finns.

I de korta reklamfilmerna får man följa personer som inte bor i Ydre, men som har varit där. 

– Det handlar om att man inte vill avslöja Ydre, lite som man inte avslöjar sina svampställen. Grannen frågar vad de har gjort i helgen så de ställs i ett nödläge och måste ljuga och säga att de har varit i Indien, berättar Oskar Skott.

Oskar Skott tycker att reklamfilmerna inte ska avslöja för mycket om kommunen. 

– Man blir sugen på att veta mer när det är lite hemligt. Då kommer man tänka på det och bli mottaglig för information om Ydre senare. Vi vill förmedla en känsla och skapa utrymme i huvudet så att de ska komma ihåg Ydre. Det är vanligt att man tror det räcker med att visa upp sin kommun, men då överskattar man oftast mottagarens intresse. 

För att synas i flödet på alla sociala medier är det bra att få folk att skratta enligt Oskar Skott. 

– Det känns extra roligt om det blir några skratt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!