Den planerade snabbtågstrafiken och bygget av Ostlänken avhandlades under en workshop i ett soldränkt Almedalen, där flera östgötapolitiker deltog. Men diskussionerna handlade inte så mycket om järnvägen, utan mer om infrastrukturen omkring.
– Det var intressant att lyssna till de idéer som kom fram. Det är viktigt att få lite nya synpunkter på hur vi måste tänka när vi ska utveckla Norrköping med byggande av bostäder och företag kring Ostlänken, säger Teresa Carvalho (S), vice ordförande kommunstyrelsen Norrköping.
Flytta resecentrum– I Linköping ligger vi långt fram i planeringen, och vi ser effekterna av Ostlänken. Vi kommer att göra ingrepp i infrastrukturen och ser att vi till exempel måste flytta resecentrum, säger Christian Gustavsson (M), kommunalråd.
Båda inser att det måste till många förändringar i samhällsplaneringen för att Ostlänken ska vara effektiv.
Under workshopen föreläste Martin Andersson, professor vid Lunds Universitet, om Öresundsbron. Där genomfördes många samhällsinvesteringar i samband med byggandet av bron. Erfarenheter som han tycker Linköping och Norrköping måste ta hänsyn till.
Bostäder– Tillgängligheten är oerhört viktig. Det måste finnas bostäder nära Ostlänken. Det ska vara lätt att ta sig till och från stationerna. Pendlingen för dem som arbetar på andra orter måste underlättas. Det ska också vara nära och enkelt att komma från stationer till företag. Fungerar det kan man locka till sig arbetskraft. Studenter kan tänka sig att bo kvar i regionen när tillgängligheten är hög. Men det krävs också att även köpcenter byggs upp i närhet till kommunikationerna, säger Martin Andersson.
Under workshopen var deltagarna uppdelade i grupper vid varje bord. Ett par frågor skickades ut till varje bord som sedan kom fram till förslag och idéer till hur man kan utveckla områdena där den framtida Ostlänken kommer dras.
"Oerhört viktigt"– Det blir ett jättejobb att bygga nya bostadsområden. I vår samhällsplanering pågår arbete med det. Jag tror dessutom att allt detta kommer utveckla regionens arbetsmarknad, säger Teresa Carvalho.
– Hur mycket alla infrastrukturinvesteringar kommer kosta är svårt att säga. Det handlar också om investeringar på nationellt plan. Det är ett omfattande arbete, säger Christian Gustavsson.