Det är VTI, Väg- och transportforskningsinstitutet, som i en färsk rapport beskriver hur mycket metalldamm som når marken runt järnvägsspår.
Resultaten bygger på mätningar av nedfallet av partiklar under två veckor på tre platser i Sydsverige: Vikingstad, Lund och myrområdet Store Mosse. Ingen har tidigare studerat spridningen av metaller från järnvägstrafiken.
- Vårt uppdrag har varit att se vilka metaller det handlar om, mäta hur mycket som faller ner och hur långt ifrån rälsen, säger Göran Blomqvist, teknologie doktor.
Den största delen av metallpartiklarna hamnar nära spåret. 50 meter från banvallen finns stundtals fortfarande höga halter, sedan blir halterna snabbt lägre.
På mätsträckan någon kilometer utanför Vikingstad blåser det ofta och kraftigt.
Dessutom är trafiken tät, omkring 100 tåg passerar varje dag. Detta kan ha ökat spridningen av metallerna.
Bly, arsenik, koppar, nickel, krom och mangan är exempel på metaller som hittats i stor utsträckning på de andra mätplatserna.
Metalldamm skadar bland annat billack. Ännu vet forskarna för lite om koncentrationen av metallerna i luften för att kunna säga hur farligt det är för människor.
Bland de tre ämnen man hittat höga halter av i Vikingstad är det två, zink och molybden, som används i kosttillskott. Det tredje, kobolt, är nödvändigt för att kroppen ska kunna ta upp vissa B-vitaminer.
Men om man andas in partiklar av metallerna är effekten den motsatta. Zink kan orsaka metallröksfeber och inflammation i luftvägarna. Molybden kan ge upphov till giktliknande symtom, förändringar i centrala nervsystemet och hudproblem. Kobolt kan ge allergi och öka risken för lungcancer.
- Under det att arbetet pågått har nya rön kommit som visar på riskerna med metallpartiklar i luften. Vår undersökning är en pilotstudie som det inte går att generalisera utifrån.
-- Nu hoppas vi får pengar av Banverket att fortsätta och då kunna fastställa koncentrationen av metallpartiklar i luften. Först då kan vi svara på om och hur farligt det är att vistas ofta nära spåret.
Genom Vikingstad kör både lokala och interregionala tåg. Pendeltågens bromssträckor antas öka mängden tungmetaller som frigörs.