Betongteknik entreprenad i Vikingstad AB har ett näst intill unikt ekipage. Det är ett specialbyggt fordon som används för att pumpa ut flytspackel på byggen. Det kostade 6,5 miljoner kronor och finessen med just det här fordonet är att det har ovanligt hög kapacitet.
Det är extremt viktigt att den här bilen fungerar som den ska varje dag.
– Om vi inte kommer ur startblocken en morgon så blir det stopp på det bygget, då står byggarna där och väntar och vi får betala vite på minst 10 000 kronor.
I tisdags morse höll det på att gå åt skogen på grund av att någon stulit diesel. Bränslebristen var inte problemet, macken ligger nära, men den som stal dieseln hade kapat lite slangar här och där och använt dessa för att tömma tanken.
Dieselstölder är ett problem för alla Sveriges lantbrukare och åkerier – de har ökat kraftigt det senaste året.
Därför satsade Bo Jacobsson på det dyraste larm Securitas Direct kunde erbjuda. Han har kameror som filmar gården och när larmet är på ska ingen kunna röra sig där – om någon gör det ska operatören på larmcentralen ropa i en högtalare och fråga efter namn och en speciell kod.
Allt är noga uträknat i teorin.
I tisdags morse var stängslet uppklippt – dessutom rakt under larmskylten. Någon eller några kunde i lugn och ro släpa ut några hundra liter diesel i dunkar utan att larmet reagerade.
– Det är klart att när man har betalat minst 150 000 kronor för ett larm och drygt 20 000 kronor i årsavgift så väntar man sig att det ska ha effekt, säger Bo Jacobsson.
Han har lugnat sig när han träffar Corren. Från början var han arg, mest på säljaren som lovat att det inte fanns något bättre larm att köpa, men också på Securitas Direct som inte verkade förstå hans frustration.
Under veckan har sedan representanter från företaget varit ute hos honom flera gånger och tagit hans problem på allvar.
– Vi har satt upp extra belysning utan extra kostnad och uppgraderat mjukvaran så att kameran täcker ett större område. Orsaken till att larmet inte fungerade var att lastbilen var parkerad utanför det område som larmet täckte, förklarar Michael Peterson, informationsansvarig på Securitas Direct.
Den förklaringen tycker Bo Jacobsson låter som en undanflykt. Visserligen stod inte bilen exakt där den brukar, men åtminstone den sida som dieseltanken sitter på var inom räckhåll för kameran.
– Det är helt enkelt så att systemet inte var fulländat när vi köpte det, säger han.