Området där flygplanet kraschade på söndagskvällen är avspärrat och platsen bevakas av Kustbevakningen. När vi kommer till platsen med en taxibåt blir vi tillsagda av kustbevakarna att lägga oss intill deras båt.
– Var sa du att ni kommer ifrån? Det här är ett polisiärt ärende nu, vi är här och bevakar för att inga obehöriga ska dyka här, säger en av besättningsmännen från Kustbevakningen.
De vill inte uppge sina namn och vill inte att vi tar bilder av dem. Vi frågar hur länge de kommer att stanna kvar, om de ska bevaka nedslagsplatsen tills flygplanet är bärgat, men de kan inte svara på det.
På vattenytan en liten bit bort syns länsar som samlar upp olja vid vattenytan. Där finns också en röd boj som vi antar markerar den exakta nedslagsplatsen, i övrigt syns ingenting som tyder på att det skett en olycka här.
I hamnen i Arkösund håller Sjöräddningssällskapet till. Vid en bod vid vattnet sitter Jim Karlsson och Lars Fahlén. De var först på plats vid söndagskvällens räddningsinsats.
– Vi möter ju död i vårt arbete och är vana. Det är tragiskt det som skett men samtidigt måste man hålla distans, vara professionell och göra sitt jobb, säger Jim Karlsson, stationschef vid Sjöräddningssällskapet.
När larmet kom vid 20-tiden på söndagskvällen åkte sjöräddningen ut med sin stora båt, en ribbåt, en vattenskoter, samt ytterligare en privat båt. Totalt sju man.
– Vi lyckades lokalisera nedslagsplatsen snabbt. Vi såg luftbubblor, vrakdelar och diesel på vattnet, säger Lars Fahlén.
Sjöräddarna fick hjälp att hitta rätt av en segelbåt som blinkade med sina lampor.
– Det var till stor hjälp, annars kan det vara som att leta efter en nål i en höstack. Seglaren hade hört ett plan, ett väldigt stort plask och att det sedan blev tyst, säger Jim Karlsson.
När sjöräddningen kom fram plockade de upp delar av planet som flöt på ytan, dessa har lämnats över till Kustbevakningen och Statens haverikommission, som kommer att utreda olyckan.
– Vi har precis haft ett möte och planerat, det handlar mycket om praktiska detaljer nu. Sedan olyckan inträffade har vi ägnat oss åt faktainsamling, berättar Stefan Carneros, avdelningschef på Statens haverikommission.
Tidigt på tisdagsmorgonen kommer de att inleda en olycksplatsundersökning.
– Vi kommer att undersöka förhållandena på platsen, titta efter vrakdelar, prata med vittnen och dokumentera. Sen är tanken att bärga vraket. Vi behöver se hur det ser ut på botten innan vi börjar koppla vajrar och plocka upp planet.
Innan planet är bärgat kommer platsen att bevakas eftersom det råder rubbandeförbud.
– Vi kommer inte att lämna den obevakad, säger Stefan Carneros.
Nattens faktainsamlande har gett haverikommissionen några ledtrådar att jobba med men mycket arbete återstår. Enligt Stefan Carneros säger radardata att flygplanet startade i polska Gdansk och var på väg till Dalarna.
– Men vi behöver begära in konversation från flygtrafikkontrollerna för att kunna följa varför de ändrat sig och sedan handlar det om att lägga pusselbit för pusselbit.
Kom det något mayday från flygplanet?
– Jag vet inte, vi har inte hunnit titta på det än.
Flygplan av den här typen har ingen så kallad "svart låda" som sparar data om vilken aktivitet som skett innan olyckan.
– Nej, de har inte det. Men vi hoppas kunna hitta små minnesenheter, det kan vara från appar som har navigationssystem. Om de har det kan det ge oss en bra hjälp.