Lars Stjernkvist har ett par gånger träffat Niclas Adler, främst i samband med att Adlers bolag köpte det gamla kraftverket i Marviken av Vattenfall.
– Jag tycker att det är bra att någon tar sig an en sådan spännande byggnad som kraftverket faktiskt är. Sedan handlar det ju självklart om att ha förmågan att utveckla det och fastigheten runtomkring, säger han.
Och han har haft anledning att vara vaksam, tillägger han, och hänvisar till de "varningar" som kollegan Göran Färm vidarebefordrat. Och fler än de har strömmat in.
– Jag har också, via media, följt projekten som Adler varit involverad i på andra platser runtom i landet. Samtidigt måste kommunen agera korrekt och formellt. Det gäller även mot dem som tidigare gjort dåliga affärer, konstaterar han.
– Men de som har gjort sådana affärer, både ekonomiskt och moraliskt, får stå ut med att kontrollen skärps mot dem. För vi måste veta att de som gör stora investeringar i vår kommun – och därmed nyttjar våra tjänster – också gör rätt för sig. Vi ska inte ta några risker i det här, tillägger han.
Att Adlers planer skulle utmynna i ett "lilla Dubai" var Lars Stjernkvist dock inte beredd på, säger han och hänvisar till bilden som publicerats i media. Här syns bland annat skyskrapor och stora kryssningsfartyg som lägger till vid hamnen.
– Jag måste säga att jag blev väldigt förvånad när jag såg bilden i tidningen, kommenterar han.
Bedömer ni rimligheten när ni tar beslut om detaljplaner?
– Det gör vi och vi har ju möjlighet att styra genom detaljplanearbetet. Och den här bilden stämmer inte överens med den detaljplan vi jobbat med, som innebär byggnation av fritidshus och året-runt-bostäder där. Men bolaget har lämnat in en ny begäran om utvidgat planarbete, som kommer att prövas av samhällsplaneringsnämnden.
Reidar Svedahl (L), ordförande i samhällsplaneringsnämnden, säger att även han blev förvånad när bilden dök upp i tidningen.
– Det var därför jag med kort varsel drog tillbaka ärendet kring detaljplanen som skulle tas, säger han och syftar på aprilsammanträdet i år, vilket vi tidigare berättat om.
– Det gjorde att vi i stället beslutade om att ge tillstånd i delar, där vi nu lämnat beskedet kring en del, den kring kraftverket. För det är världsunikt att ha ett kärnkraftverk som är öppet för besökare. Det finns inte någon annanstans, tillägger han.
Vad tänker du kring de "varningar" som nått er?
– Det är klart att man ska vara vaksam, samtidigt har vi nåtts av en hel del rykten också, som inte är sanna. Och det finns inga entreprenörer som inte misslyckats någon gång.
– Vi måste också titta framåt och inte bakåt. Ingen stoppar en bilförare ifall han eventuellt i framtiden kommer att köra för fort. Och så länge det inte kostar något för kommunen och vi inte riskerar några pengar måste vi agera seriöst.
Men det kommer ju att kosta kommunen en hel del framöver, det handlar om infrastruktur bland annat?
– Det är så långt fram i tiden i så fall. Så innan dess har bolaget hunnit bevisa om det går eller inte.
Tror du själv att det kommer att kunna byggas en skärgårdsstad som Adler och hans bolag tänkt?
– Jag tror att det kommer att kunna bli en skärgårdsstad, möjligen något mindre. Å andra sidan, vem trodde för 55 år sedan att det skulle ligga en djurpark ute vid Kolmården med 800 000 besökare per år?