Det var den 18 juni som ett mindre propellerflygplan havererade i vattnet i Arkösunds skärgård. Tre dagar senare, den 21 juni, påbörjades bärgningen av planet - ett lättare propellerplan av modellen Rallye - som låg på cirka tio meters djup. Nu arbetar Statens haverikommission med att undersöka planet i sin lokal i Strängnäs för att försöka ta reda på vad som hände.
Hur bärgas då ett plan från tio meters djup i havet?
– Ju djupare det är, desto mer komplicerat är det. Sedan beror det också på hur flygplanet ser ut. Man vill att det ska vara så lite skadat som möjligt utifrån de skadorna som är. I det här fallet låg planet inte så djupt, men det var ganska sönderslaget, säger Mats Trense, utredningsledare på Statens haverikommission.
Det är Kustbevakningen som genomför själva bärgningen, på uppdrag av polisen. Mats Terense berättar att man, innan planet bärgas, dyker ner, tittar på hur det ser ut och dokumenterar det bland annat på film.
– Dyktiden påverkas av djupet och det gör att det blir svårare att jobba om det ligger djupt, men här gick det ganska bra. I det här fallet var det ett ganska bra djup för att kunna plocka upp planet, säger Mats Trense.
Det är dykarna som jobbar med att bärga planet. Till sin hjälp har de bland annat en kran för att kunna lyfta upp planet.
– Det här är tidskrävande och komplicerat att göra, säger han.
Statens haverikommission följer en utredningsprocess i flera steg. Just nu pågår en faktainsamling. Efter det börjar haverikommissionen att skriva på en rapport som ska skickas på remiss till innan slutrapporten publiceras.
Hur lång tid tar det att fastställa vad det var som orsakade olyckan?
– Det är lite svårt att säga just nu, för vi är väldigt tidigt inne i utredningen. Flygplanet är bara en del av den fakta vi behöver för att kunna få klart för oss vad som har hänt, säger Mats Trense och fortsätter:
– Men vi brukar säga att det är vårt mål är att vara klara inom ett år, men vi hoppas förstås att det ska gå fortare. Vi brukar hålla den tidsramen. Sverige har bra utredningstider jämfört med resten av världen och vi brukar hålla oss till det vi säger och vara relativt snabba, säger han.