När Peter Leander från Lund kom i mål efter sitt första lopp runt Vättern så var känslorna delade. Å ena sidan så kunde han se tillbaka på ett fantastiskt arrangemang och en trevlig cykeltur, men å andra sidan så var olyckorna fler än han hade väntat sig. För att inte säga onödigare.
– Motionsdelen av loppet måste få vara motionsdel, det går inte att leka Tour de France-klunga med vårdslösa omkörningar i hög hastighet, menar Peter Leander.
Vissa perioder var grötigare än andra. Söder om Hjo blev Leander påkörd bakifrån, men klarade sig utan kroppsskador. Cyklisten bakom kraschade, men inte så allvarligt att hen inte kunde resa sig upp igen.
– Det som blev för mycket var när ett team körde om i ett skogsparti bara två mil innan mål. Strax efter deras omkörning så kraschade teamet och det var nära att vi omkörda drogs in i kraschen, säger Peter Leander.
Där och då kändes det avlägset att våga cykla Vätternrundan 2018.
– Men det ska nog gå. Det är bara väldigt onödigt att försöka uppträda som proffscyklist. Man utsätter inte bara sig själv för fara utan också omgivningen.
Nu hoppas Peter Leander att Vätternrundan ska informera ytterligare om säkerhet och omsorg, så att liknande situationer kan undvikas.
– Jag vill se att organisation är ännu tydligare med att dumdristiga omkörningar och vårdslöshet inte hör hemma i ett motionslopp.
Från Vätternrundans håll så svarar Gunilla Brynell Johansson, vd, med att rutinerna för säkerhet och information ständigt utvärderas och utvecklas.
– Vi kan aldrig säga att vi är klara, det är en process att möta våra deltagare och titta över alla de rutiner vi har, säger Brynell Johansson.
Att Vätternrundan är ett motionslopp ligger som grund för den information som delas ut via hemsida, nyhetsbrev och Facebook.
– I dialogen med anmälda och framtida deltagare så lägger vi stor vikt på att alla är välkomna till våra lopp. Det finns alla typer av cyklister, vilket alla måste ta hänsyn till, säger Gunilla Brynell Johansson.
I slutänden så är det dock den enskilde cyklistens agerande som avgör, fortsätter hon.
– Hänsyn är lika viktigt i ett lopp som i trafiken eller i livet över huvud taget. Man är aldrig ensam, och vi vinner mycket på att varsamma gentemot varandra.