-- Det blir säkert ett stort tryck på telefonerna. Många kommer att vilja prata av sig och veta vilka rättigheter och skyldigheter man har, sade Bo Hesselgren vid de pågående Konsumentdagarna i Västerås.
Vid sin sida kommer han att ha tre erfarna rådgivare. Elrådgivningsbyrån ska inte syssla med energirådgivning, det är kommunernas uppgift, utan svara på frågor om elleveranser, ett nog så omfattande område. Konsumenterna kan till exempel tänkas fråga om elräkningar, debiteringar, tariffer, när man har rätt att ändra avtal och när man har rätt till ersättning vid strömavbrott.
När det gäller prisjämförelser tänker Elrådgivningsbyrån i första hand hänvisa till Konsumentverkets hemsida där man sedan en tid kunnat studera priser och leverantörer.
Prisinformationslagen, som stadgar om jämförelsepriser, omfattar i dag inte el och telefoni. En utredning ser dock över lagen och Sylvia Lindell, elmarknadsexpert på Konsumentverket, hoppas på en lagut-vidgning så att även elpriser tas med.
-- Konsumentverket har redan börjat diskutera jämförelsepriser med branschen. Vi vill ha en enda prisuppgift på elräkningen i stället för rörliga och fasta priser. Det blir mindre krångligt för konsumenten, anser Sylvia Lindell.
I början av 2001 steg elpriserna kraftigt på den avreglerade elmarknaden. Regeringen tillsatte en elkonkurrensutredning som blev klar i januari. I stort sett fungerar elmarknaden väl, var enmansutredaren Kjell Janssons slutsats. Han föreslog ändå att Energimyndigheten ska följa prisbildning och konkurrens och årligen rapportera till regeringen.
Redan under 2002 kommer Konsumentverket och Konkurrrensverket att specialgranska elmarknaden. Regeringen vill veta vad som har skett på marknader som nyligen blivit konkurrensutsatta. Granskningen omfattar en enkät till cirka 3 000 konsumenter samt djupintervjuer med konsumentvägledare, bransch och myndigheter.
Hur många har utnyttjat konkurrensen? Varför har inte fler agerat aktivt? Har information saknats? Det är några av frågorna man söker svar på.