Visst är Cecilia Schultz resa på många sätt en framgångssaga sedan hon för tio år sen som 27-åring tog över Bepart AB, som säljer lantbruks- och entreprenadmaskiner. En ständig tillväxt trots att de mött både pandemi och lågkonjunktur längs vägen.
Hon gör dock ingen hemlighet av att det kostat på, både privat och jobbmässigt.
– De här tio åren har ju varit ett stort test och nånstans kommer det ifatt dig. Det är en himla massa saker du ska lära dig. Du ska inte bara vara en duktig säljare. När du växer ska du plötsligt vara en bra företagsledare och fatta strategiska och bra beslut, både mot leverantörer och för personalen, säger Cecilia Schultz.
Lägg sedan till ett inköp av en hästgård och att vara ensamstående med två tonårsbarn så förstår nog de flesta att det inte bara är en dans på rosor.
– Vi är människor allihopa. Min styrka är egentligen inte att vara en bra säljare utan att jag kan ta folk och bygga relationer. Att möta en människa är så mycket mer än att bara stå och säga att allt är fantastiskt.
– Ärlighet och att visa vem man är har alltid varit viktigt för mig. Jag vill inte måla upp en bild av att man är någon annan än den man är. Då är det bättre att kunna medge att idag är det jobbigt och att det ibland är skit. Dessutom det är ju väldigt många i branschen och i lantbruket som har haft det väldigt tufft under väldigt lång tid så jag tror det är bra att kunna visa att man är på samma plan.
För Bepart pekar ändå det mesta uppåt. Trots tuffa tider.
– Vi har ju inte haft något år då vi inte ökat. Jag har under alla tio år haft en uppgång och slagit omsättningsrekord år på år. Inför i år vågade jag inte riktigt räkna med det. Med tanke på marknad, räntor och offertförfrågningar sa jag att vi får nog vara nöjda om vi ligger på 60 procent av förra årets omsättning och landar på runt 25 miljoner.
– Då finns inget annat än att nu måste vi jobba. Man kavlar upp ärmarna och kör. Nu landade vi på 43-44 miljoner så vi slog rekord ändå.
Hur gjorde ni det då?
– Det handlar om att fokusera på rätt sak. Vad är det vi tjänar pengar på? Vilken produkt är det som vi ska satsa på? Det blir lite att gräva där vi står. Så vi har gått hårt in på aktuella kampanjer och tryckt väldigt hårt på dem. Jag har haft en marknadsbudget som har varit typ den dubbla. Alltså jag har lagt jättemycket mer krut på marknadsföring och på något sätt saluföra varumärket och synas.
Är du en utpräglad tävlingsmänniska?
– Nej egentligen inte, men man kanske kan ana det. Jag är ju en tävlingsmänniska mot mig själv. Jag sätter mål för mig själv. Sen måste man vara realistisk också men visst vi har gasat också och anställt fler.
Från att länge varit tre personer är Bepart nu sex stycken.
– Det är ju en ganska vågad satsning i de här tiderna för det är en kostsam satsning. Allt från tid att lära upp nya och investera i rätt grejor men jag tänker att jag gör mig redo för strid när det väl släpper. Då ska jag stå där på marknaden och ha hela mitt team, och vi ska veta exakt hur vi ska hjälpa kunder och att de vill komma hit och handla av oss.
En del av framgångssagan för Bepart är också Cecilia Schultz närvaro på sociala medier, även om det inte var tänkt så från början. Hennes Instagramkonto Maskinkvinnan har gett eko även utanför branschen och hon har nu cirka 3 000 följare där.
– Det började mest som en kul grej, mer åt det privata hållet egentligen och som ett litet bildbibliotek. Det här med Maskinkvinnan handlar ju om att jag växt upp med lantbruk, alltid gillat maskiner och sen tog över den här verksamheten. Det är något som vuxit fram mer och mer sista året.
Nu är Maskinkvinnan en del av varumärket och finns med på Beparts arbetskläder och servicebussar.
– Det har blivit en grej och jag delar gärna med mig av min vardag och jag upplever att många är nyfikna på den. Bara den här grejen med att vara kvinna i den här branschen och lite det mjuka kontra det hårda med en kvinna och stora maskiner. Det är lite speciellt.
– Man kan ju se på säljstatistik hos influencers idag och vilket uppsving det ger. För mig blir det ingen extra insats. Det är inget fejk utan bara en del av min vardag där jag filmar och fotar mina möten med människor, leveranser blandat med livet på gården eller när jag är hos min pappa och hans gamla grejor. Det är kul och har gett en bra respons.