I oktober uppmärksammades det att ett antal av de milstenar, eller kanske mer rätt milstolpar, som finns intill äldre vägar i Valdemarsviks kommun plötsligt försvunnit. Det visade sig att det pågått en satsning på att fixa i ordning många av dessa milstolpar i närområdet.
Hannes Carlsson, sakkunnig hos kommunen när det gäller ortens historia, har nu noterat att de är tillbaka.
– Jo, det är bra, de är fina nu. Men tillvägagångssättet har ju inte varit så bra, eftersom de inte informerade kommunen i förväg och inte satt upp någon information på plats heller. Så folk har ju undrat om de stulits. Men efter att jag pratat med länsstyrelsen satte de upp skyltar, berättar Hannes Carlsson som varit runt och tagit bilder på de nyuppsatta milstolparna.
Milstolpar började sättas upp längs med dåvarande huvudvägar efter 1649 års skjuts- och gästgiveriförordning och är idag skyddade av kulturminneslagen, de får inte flyttas utan länsstyrelsens medgivande. De nio milstolpar som står längs med gamla Kungsvägen som löper mellan Gusum och Öndal är av sten och sattes upp år 1737, alltså 20 år efter Karl XII:s död.
Det är Trafikverket som står bakom den här restaureringen. När det uppmärksammades att milstolpar saknades berättade Robin Johansson, projektledare på underhåll, Trafikverket, om bakgrunden:
– Det är Svevia som fått i uppdrag av Trafikverket att restaurera milstenar i driftsområde Söderköping och där ingår Valdemarsviks kommun. Det är på beslut av länsstyrelsen och kallas riktade miljöåtgärder. Ett antal milstenar ska fixas till, restaureras och tvättas.
Nu är de alltså tillbaka på sina ursprungliga platser och ser nästan ut som nya med ifylld guldtext, rentvättade stenytor och iordninggjorda fundament.
Restaureringar behöver göras med jämna mellanrum på grund av det slitage milstolparna drabbas av.
– Hur ofta är en bra fråga, men någonstans runt vart tionde år ungefär kan vara lämpligt att se över dom, bedömer Patrick Björklund, länsantikvarie och enhetschef för plan och kultur på Länsstyrelsen Östergötland.
– Sedan är många placerade omedelbart bredvid befintliga vägsträckor medan en del står längs med gamla vägar som till och med är tagna ur bruk. Då blir naturligtvis slitaget lägre än om det handlar om trafikerade vägar. De slits också olika beroende på materialet: milstenar av kalksten slits mera än de av vanlig sten.