I juni upphörde busslinje 610 mellan Vadstena och Ödeshög. Tidigare i höstas blev det klart att även tätortslinjen 390 ska upphöra i december.
Nu menar Alliansen i Vadstena att kommunstyrelsens engagemang har varit för passivt i att försöka behålla linjerna.
"Östgötatrafiken har genomfört försämringar utan synbarliga eller verkningsfulla invändningar från Vadstena kommun. Det framgår därför som om majoriteten tycker att det är i sin ordning att trafiken försämras utan någon som hels diskussion eller invändning", skriver partierna i en skrivelse till kommunstyrelsens ordförande Mats Wahrén (Kons), och fortsätter: "Det är inte acceptabelt att stillstigande acceptera att Vadstenas kommunikationer försämras steg för steg".
I samband med att kommunen för ett par år sedan överlämnade ansvaret för kollektivtrafiken till Östgötatrafiken, kom man överens om en så kallad skatteväxling. "Därför finns det alltså all anledning för kommunen att bevaka att vi får valuta för den gjorda skatteväxlingen", skriver Alliansen.
Vill att tidtabellen utökas
Men Wahrén kan inte hålla med i kritiken och menar att kommunen har gjort vad man kunnat för att få behålla busslinjerna.
– Vi är flera kommuner i länet som anser att våra synpunkter inte har fått någon respons från trafiknämnden. Därför har vi nu bildat en liten samverkansgrupp som för en dialog med regionen.
Kommunerna i Finspång, Linköping och Ödeshög är de tre som för de elva berörda kommunernas talan.
Vad hoppas ni att regionen ska göra?
– Vi är alla av den åsikten att Östgötatrafiken måste utöka morgontiderna för de anropsstyrda bussarna så att gymnasieelever på landsbygden kan ta sig till skolan. Innan beslutet trädde i kraft var det ingen av kommunerna som uppfattat att anropstrafiken inte skulle gå före klockan 9, så här hoppas vi att regionen tänker om.
Drabbades inte hårdast
Mats Wahrén anser dock att Vadstena har klarat sig lindrigt efter kollektivtrafikens förändringar.
– Överlag har vi egentligen bättre förbindelser idag än innan pendeln kom. Vadstenabor kan enkelt ta bussen till både Motala och Skänninge för att därifrån åka vidare till Linköping. Vi har inte förlorat så mycket pengar som andra kommuner, som Ödeshög till exempel. De drabbades mycket hårdare. Där fick man behålla två av fem nedläggningshotade linjer.