Markägare kritiska till oklara budskap om vägen

För Thommy Pettersson och Jenny Andersson, som bor i anslutning till väg 919, har beskeden om den nya cykelvägens dragning över deras mark varit många och motsägelsefulla.
Nyligen sågades flera av deras almar ner. Nu oroas de för översvämningar.

Thommy och Jenny har fått olika uppgifter om hur deras mark ska användas under bygget. Trots att de bara kunde se markeringar på enstaka träd mot vägen är marken nu helt rensad intill väg 919.

Thommy och Jenny har fått olika uppgifter om hur deras mark ska användas under bygget. Trots att de bara kunde se markeringar på enstaka träd mot vägen är marken nu helt rensad intill väg 919.

Foto: Karl Magnus Moulin

Vadstena/Motala2025-01-22 18:00

Thommy Pettersson och Jenny Anderssons mark som ligger intill väg 919 är en hålighet av gammal mossmark där det har växt lönnar. Genom åren har de fått flera olika uppgifter om hur den nya cykelvägen mellan Motala och Vadstena ska dras. 

I oktober 2024 kommer ett mejl från en markförhandlare som säger att det är dags. 

– Då ringer jag upp henne och har lite frågor, för vattennivån i mossen ligger i nivå med dammen vid vår tomt. Om det svämmar över i den ena så svämmar det över i den andra. Jag vill ju veta vad som kommer att hända med dammen om mossen grävs bort, säger Thommy Pettersson.

undefined
Redan nu är nivån i dammen högre än vanligt. En övergång som anlades för ett par år sedan står under vatten. Vad som kommer hända om mossen vid vägen grävs bort och vatten från den andra sidan vägen leds över, samtidigt som de vattenupptagande almarna har sågats ner, vet inte Thommy och Jenny. Inte heller vems ansvaret skulle vara om den skulle svämma över.

Han får svaret att inget kommer att hända med vattennivån och får samtidigt veta att alla träd ska vara inventerade, med en orange markering på de som ska tas ner.

– När vi gick och tittade så var det tre små träd uppe mot vägen och träd i områdets bakkant som hade fått en orange prick, säger han.

Men häromdagen sågades allt ner.

undefined
När Thommy såg över marken var det bara tre mindre träd uppe mot vägen samt träd områdets bakkant som var märkta. Nu är alla gamla almar mot vägen nedsågade, medan märkta träd i bakkanten fortfarande står kvar. "Det är inte det att jag är någon bakåtsträvande trädkramare, men om det nu inte gjorde någon nytta så var det onödigt att plocka ner dem. De var ändå finare att titta på än hålan."

Thommy Pettersson efterlyser mer dialog från Trafikverket. När projektet inleddes fick de veta att markförhandlare skulle komma ut på besök, men allt de har fått är mejl.

– Som markägare har jag inget emot att man bygger cykelvägen. Det tycker jag är jättebra. Men någon ordning måste det väl vara?

Samtidigt är de oroliga för om vattennivån i dammen nu stiger om mossen fylls igen och träden som har tagit mycket av vattnet är borta.

– Det är inte som att jag ligger sömnlös och tänker på att marken ska dränkas här, men vem står som ansvarig om det skulle hända?

Ansvariga om vattnet på tomten skulle stiga på grund av vägbygget är Trafikverket, förklarar Trafikverkets projektledare Niklas Landberg.

Han säger också att alla större träd på fastigheten borde ha varit uppmärkta.

– Men det kan ju ha varit dåligt märkt, för det gjordes för ganska länge sedan.

Att ta ner alla träd intill vägen var nödvändigt, menar han.

– Att vi gick ut väldigt långt på just den marken beror på att det är en väldigt hög bank som vägen ligger på vid den fastigheten. Det gör att slänten kommer att dras ut ganska långt.

Kan du hålla med om att det har kommit många olika bud från många olika namn under åren?

– Så kan det säkert vara. Det här projektet har pågått länge. Jag tog över det under början av 2021 och jag tror att jag är den sjunde eller åttonde projektledaren. Jag är bara glad att vi kan komma igång nu, för det verkar vara en eftertraktad gång- och cykelväg som många vill ha.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!