Där kan sjöräddningens nya stationshus byggas

1999 startades Sjöräddningssällskapets station i Vadstena och firar således 20 år som räddningsstation.

Sista helgen i augusti firade stationen jubileet i Vadstena hamn med arrangemanget "öppen båt"

Sista helgen i augusti firade stationen jubileet i Vadstena hamn med arrangemanget "öppen båt"

Foto: Anders Törnström

Vadstena/Motala2019-09-13 12:30

Sista helgen i augusti firade stationen jubileet i Vadstena hamn med arrangemanget "öppen båt". De två som en gång startade räddningsstationen och initiativtagare var Jan Thorstensson och Håkan Andersson. Fortfarande aktiv med att arbeta som sjöräddare berättar Håkan Andersson om bakgrunden till starten av stationen. Både Jan och Håkan var på den tiden aktiva på sjön med fiske respektive sportdykning. En kurs i skepparexamen följde och de praktiska övningarna var förlagda till Västervik.

– Då kom vi i kontakt med Sjöräddningssällskapet i Loftahammar. De hade en visning av stationen och vi blev intresserade. Det där måste vi kolla hemma i Motala och Vadstena. Men där fanns ingenting. Så spann vi vidare och spånade fram att vi kanske skulle starta en. Det var 1998. Vi tog kontakt med Sjöräddningssällskapet centralt. Det fanns då ett embryo till station, berättar Håkan Andersson.

Det visade sig att Torpedverkstaden i Motala, som det hette då, hade ett avtal med Sjöfartsverket att ansvara för en del av Vättern. Men avtalet hade löpt ut så vad som fanns var ingenting. Frivilliga från Räddningstjänsten hade haft planer på att starta något men eftersom ingen båt fanns hade idén runnit ut i sanden.

– Kvar fanns en kartong, med en sökare, en mobiltelefon och en handburen vhf-radio. Den kartongen tog vi över och med detta började allting. Sedan gjorde vi studiebesök på räddningsstationen på Visingsö där vi pratade med stationsansvarige Ingemar Zander.

Man övertog vid starten en båt som tidigare tjänstgjort i Stockholms norra skärgård, Rescue Skeppskär, byggnadsår 1986. Båten finns fortfarande kvar på stationen och den är nu en av de äldsta i hela Sjöräddningssällskapet. En mindre RIB-båt finns också.

Man har även haft en svävare sedan 2008 som i höst kommer att ersättas med en ny tack vare en donation. 2011 sjösatte man en större RIB-båt. Den båten ersätts under hösten med Rescue Ivan Holmberg, en 8-metersbåt. Senaste tillskottet på stationen är en vattenskoter som kom 2018 och som gör det möjligt att bistå vid insatser även på de mindre sjöarna förutom Vätten.

Hur kommer det in medel för att finansiera er verksamhet?

– Donationer, testamenten, sponsring och vissa fonder, berättar Håkan Andersson.

Hur många är ni som jobbar i Vadstena/Motala?

– Ungefär 25 personer. Så har vi jour en vecka i taget.

Vad handlar de flesta utryckningarna om?

– Motorhaverier och grundstötningar.

Vad har ni i Vadstena/Motala för bevakningsområde?

– Vi hjälps ju åt allihopa över gränser men ska man se det i stort så har Visingsö från Jönköping upp till Hästholmen, hela Vättern. Sedan från Hästholmen och uppåt så delar Karlsborg och vi på varsin halva.

Sjöräddningssällskapet förfogar över en källarlokal i Vadstena och man hyr ett garage på Verkstadsvägen i Motala där man förvarar dragbil och vattenskoter plus svävaren. Ett framtida projekt i Motala är ett stationshus i Mörtviken. Mark och bygglov är klart men en detalj saknas och det är finansieringen.

Så då återstår bara pengarna till bygget?

– Ja, det är den detaljen kvar. Men vi har inte börjat riktigt än. Vi har arrendeavtal kvar att få ihop så vi står precis i startgroparna.

Staten skjuter inte till några pengar till er verksamhet?

– Nej. Det enda staten gör är att vi är momsbefriade till det vi handlar och köper för verksamheten på sjön. Till exempel bränslet till båtarna är momsbefriat, så det är det enda.

Sjöräddningssällskapet

Sjöräddningssällskapet ombesörjer sjöräddning runt Sveriges kuster och i vissa insjöar.

Det är en ideell organisation och finansieras av medlemsavgifter, gåvor och donationer. Sjöräddningssällskapet driver 71 sjöräddningsstationer och har omkring 200 räddningsfarkoster, som bemannas med ungefär 2 100 frivilliga sjöräddare, av vilka omkring 300 vid varje tillfälle har jour och ska kunna rycka ut inom 15 minuter, dygnet runt.

Sjöräddningssällskapet ingår, genom ett avtal med Sjöfartsverket, som en del i Sveriges organiserade sjöräddning.

Källa: Wikipedia

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!