Sparbankerna som grupp har Sveriges nöjdaste kunder, både vad gäller privat- och företagskunder. Sparbanksgruppen har i år klättrat förbi förra årets etta, Länsförsäkringar Bank. Det visar SKI:s (Svenskt Kvalitetsindex) senaste mätning av hur nöjda bankkunderna är.
– Fantastiskt roligt att vi är i topp i denna oberoende kundundersökning. Det är en ynnest att kunderna gillar oss, och samtidigt ett ansvar att leva upp till även fortsättningsvis, säger Mikael Engdahl, vd för Vadstena Sparbank i ett pressmeddelande
Undersökningen genomfördes från den 3 augusti till 4 september i år. Ungefär 200 av Sparbankens kunder i Vadstena har intervjuats.
– Jag vet att Sparbanken i Vadstena är tvåa i Sverige – av Sparbankerna – både på företag och privat. Vi har en kundnöjdhet som är 87 procent, och en kundlojalitet på 92 procent, som borde vara väldigt bra i hela landet. Ser man på snittet så är vi överlägset det, säger Mikael Engdahl, som dock inte vågar att hävda att Vadstena totalt sett skulle vara näst bäst i hela Sverige.
– Bara för att vi är bättre än Länsförsäkringar som grupp så kan det också vara en enskild Länsförsäkringarbank som också har fina tal, förklarar han.
Bankerna som har deltagit i undersökningen är: Danske Bank, Handelsbanken, Ica Banken, Länsförsäkringar, Nordea, SCB, Skandia, Sparbankerna, Swedbank och övriga banker (mindre banker som inte har någon egen organisation).